jeroenheader De week des meervals is aangebroken!!
Vrijdag 15 juni 2007:
Na maanden lang uitgekeken te hebben naar deze week is het dan eindelijk zover…Barry en Jeroen vertrekken voor een week naar het stuwmeer van Mequinenza, een honderd kilometer lang stuwmeer in Spanje. Zuip je bier op! We gaan! Op naar Caspe.
Na een ongeveer 1650km en een buil met shag (ja, ook Jeroen heeft hier aan mee geholpen maar hij rookt niet…) weggepaft te hebben arriveren we rond 11 uur s´ochtends bij Catfish Camp Caspe.

Zaterdag 16 juni:
We mogen pas om 14:00 uur het terrein op dus we besluiten onszelf maar wat te vermaken met het tikken van wat karpertjes op de penhengel. Daar stikt het daar namelijk van.
Zo brak als we zijn van de reis sloffen we naar de waterkant om daar onze pennetjes te water te laten.
Jeroen gaat , ondanks de brakachtige situatie waar dat hij in verkeert, er nog vrij fanatiek tegenaan en weet vrij snel 2 knolletjes te vangen.
Barry heeft met veel moeite zijn pennetje te water gelaten maar toen hij zijn stoel raakte ging het lampje toch aardig snel uit.
Om 14:00 uur mogen we eindelijk het terrein op. We worden hartelijk ontvangen door Gert en zijn vrouw en kletsen wat met de hoofdzakelijk Nederlandse medevissers.jeroen-met-dril.jpg

Nadat we onze spullen hadden uitgeladen besloten we met onze huurboot een kijkje te gaan nemen op het stuwmeer. Het stuwmeer is omgeven door een ruig en bergachtig landschap, dat  begroeid is met bomen en wijngaarden. Hierdoor zijn de oevers zeer afwisselend. Er zijn steile rotswanden, die tot in het water doorlopen en glooiende oevers die overgaan in grindbanken. We hadden beschikking over een 4.65 m Carolina Skiff met een 25 pk mercury.en uiteraard gingen  er 2 sleephengeltjes mee, misschien dat we onze vakantie wel goed konden beginnen.
We zijn nog geen kwartier onderweg of een monsterlijk iets grijpt Jeroen’s plug. ‘WAT DAN!!!!!’ We zijn nog geen kwartier onderweg of er klapt al een meerval op Jeroen’s plug. Na een dril van een minuutje of 20 en 2 dwazen die staan te dansen als een klein jong wordt de meerval in de boot gehesen.KEEEEEEEEEEEEEEEEELLLLL!!!!!!!Wat een monster!!!!En Stinken!!!!!!!!!!!!!!!De 1ste meerval van de vakantie was een feit en wat voor een: 197cm! Een half uur later weet Jeroen nog een meerval te vangen van 130cm. Wat een begin van de meervaltrip!
Zondag 17 Juni:
Na een welverdiende nachtrust en een uitstekend ontbijt gingen we vandaag vol goede moed en een hoop vertrouwen een paar uurtjes trollen met onze visgids Gert. Na een uur getrold te hebben weet " WEER" Jeroen een meerval te haken van 90cm.
Kort daarna was Barry dan toch eindelijk aan de beurt . Deze vis kwam echter erg snel naar boven…een heel klein meervalletje misschien? Nee hoor, geen meerval maar een karper van een pondje of 18 die in zijn staart was gehaakt, BALEN!!!!!
Nadat we de karper hadden onthaakt  zagen we bij het wegzwemmen van de karper dat deze ook nog een plug in zijn bek had hangen. Hoe groot is de kans…
Deze dag werd er niets meer bijgevangen en was de tussenstand 3-0 voor Jeroen. Gert gaf deze dag nog de tip om dinsdag achter hem aan te varen naar een verder weg gelegen stek. Met pellets zou het hier goed vissen zijn. jeroenmetmeerval.jpg

Maandag 18 Juni:
Barry was deze ochtend al ruim voor het ontbijt uit bed en besloot achter de caravan te proberen een karper te vangen. Binnen een half uurtje had hij al 4 knolletjes te pakken maar hij kon zich er eigenlijk niet echt mee vermaken , hij wilde maar 1 ding en dat was meerval!
Na het ontbijt gingen we er toch weer op uit met kunstaas.
Na wat kilometers getrold te hebben en wat regenbuien op onze kop gehad te hebben is het dan toch  wederom Jeroen die zijn 4de meerval weet te vangen van 160cm. De verdere dag wordt er niets meer gevangen en het vertrouwen daalt steeds verder bij Barry om nog een meerval te vangen.
S’avonds  kunnen we het niet laten om met onze zojuist gekochte zak pellets a 65 eurnies!! alvast eventjes te proberen dicht bij het kamp. Al na een half uurt buigt de top door en is het dan toch eindelijk Barry’s beurt. Hangen!! Maar wat is dit dan...komt wel erg mak mee. Onder de top zien we beide vol verbazing dat een karpertje van een pondje of 8 een grote cirklehook met daaronder 5 pallets naar binnen heeft weten te werken. Ongelofelijk! Helaas nog steeds geen meerval voor Barry.
Tussenstand 4-0 au!
Dinsdag 19 Juni:
Een nieuwe dag , nieuwe kansen.
Vandaag zou er serieus met pellets gevist geworden en we spreken af om achter Gert aan te varen die met wat klanten een dag ging pellet vissen. Het gedonder begin meteen al want we zijn veel te zwaar beladen en kunnen Gert niet bijhouden DAMNED!!!!Hebben wij weer!!
We snappen er niks van . We hebben alleen maar een ton van 75 kilo in de boot met zo'n 40 kilo mais, 50 kilo pellets en verder nog wat rommeltjes om de nacht door te komen.
We spreken af dat we gewoon de kant van Gert opvaren en dat we hem 30km verderop wel ergens tegenkomen. Zo gezegd zo gedaan, dachten we…vriend-met-meerval.jpg

Met een snelheidje van 25km per uur (normaal loop dat ding 50!) tuffen we relaxt richting Gert.  Maar na een klein 1.5 uurtje varen begint dat relaxte er toch rap af te gaan ,nog steeds geen Gert te bekennen en onze tank is bijna leeg. Oeps! We hadden nog wel wat extra benzine bij ons maar dat was nooit genoeg voor de terugweg. Probleempje!
Uiteraard geen telefoonnummer van Gert bij ons dus we konden ook niet bellen. Dan maar Jeroen zn pa bellen om te kijken of dat ie nog een nummer kon regelen via internet. Uiteindelijk 2 nummers gekregen maar op allebei de nummers geen gehoor. Wat Nu?
Zijn we Gert al voorbij gevaren of zit ie nog verderop?
Het lijkt ons sterk dat we hem voorbij gevaren zijn en we besluiten maar om zelf een plekje te zoeken en hopen dat hij s’avonds langs zou varen. Het vertrouwen was bij Barry inmiddels nog verder weggezakt.
We vonden een stek met een vrij vlakke bodem op 8 meter diepte (aanvankelijk dachten we 12 maar 2 dagen later stond er 'ineens' 4 meter minder. Transducer van de fishfinder even recht gezet....) waar we onze markers konden plaatsen. Meteen maar een halve zak met pellets op de meerval-voerplek gegooid (12,5kg) en een kilo of 30!! maïs op de karper-voerstek.

Nadat de vier hengels inlagen viel het gelijk op dat we regelmatig tikken op de toppen van de meervalhengels kregen. We visten overigens met een vastlood systeem (net als op karper) en een kevlar onderlijn van ongeveer 60 cm.

Piep piep pieeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeep, EINDELIJK daar is ie dan, eindelijk Barry met   een kromme meervalstok in zijn handen!
Gelijk springen we de boor in  en drillen de meerval op het water. Na een 20 tal minuten land Barry zijn eerste meerval van 180cm. Yeeeeeeeeeeeeeeeeeeesss!!!! en dat na een uurtje vissen.
De volgende meerval is weer voor Jeroen van 170cm. Het is inmiddels  rond 7 uur in de avond en in de verte horen we een bootje aankomen. Zal dat Gert zijn? Ja hoor het is Gert en we zwaaien dat ie even naar de kant moet komen. Hij zat een kwartiertje varen verderop maar met onze snelheid zou dat nog wel een half uurtje zijn. We vragen hem of dat hij nog wat extra benzine mee kan nemen morgenochtend als hij weer deze kant op zou komen. Gelukkig was dit geen probleem. Kort nadat Gert weer vertrokken was mag Barry zijn 2de meerval gaan drillen. Het apparaat is echter niet omhoog te krijgen…het lijk wel of dat hij ergens aan vast zit. Na een uur en een kwartier drillen kunnen de vis eindelijk de boot in trekken. jeroen-en-vriend-in-water.jpg

Deze dril was echt NIET NORMAAl. De hengel waar we mee visten (een 180 grams meerval-spinhengel bleek veel te licht. Puur alleen door de enorme massa van de vis boog de hengel al tot het handvat krom. Het laatste half uur van de dril was dan ook niet veel meer dan een  ‘dood’ gewicht heel langzaam omhoog (proberen te) trekken.

Barry was bekaf maar wel een monster van 194cm rijker. Inmiddels was het al aardig donker.
Hoe kan het dat we daar zo lang mee bezig zijn geweest? Zaterdagavond had Jeroen er 1 van 197cm en die lag met 20 minuten in de boot. Ach wat maak het ook uit.

Er werd deze avond niks meer gevangen en we besluiten maar de luchtbedden op te blazen en te gaan slapen. Tussenstand:5-2. Dat lijk er meer op en het vertrouwen bij Barry is weer terug!

Woensdag 20 Juni:
Om 6 uur stond Barry alweer naast zijn luchtbed na een bijna slaaploze nacht. Deze nacht werd Barry als voetgangerpad gebruikt door de hagedissen. Jeroen had wel goed geslapen en was dus weer topfit. Na een boterham met een gebakken ei en een goeie bak koffie werden de lijnen opnieuw uitgevaren en werd er weer opnieuw gevoerd.
Vrijwel meteen kregen we weer tikken op de top dus dat kon niet lang gaan duren.  Voordat we het wisten stonden we alweer in de boot een meerval te drillen.
Gert was inmiddels langsgekomen en had ons even wat brandstof en extra drinken gebracht (Barry dacht het namelijk wel te redden met 8 blikjes cola voor 2 dagen met zijn tweeën…) Vrij snel pakten we beide een meerval en daarna werd het even stil.  Vervolgens brak er een hectische fase aan.
Het lukte gewoon niet om de tweede hengel uit de varen. Telkens wanneer de eerste hengel was uitgevaren kregen we vrijwel instant beet. Dit gebeurde maar liefst 5x achter elkaar. Na alle hectiek  bleef het gelukkig eventjes rustig zodat we wat konden eten en drinken en wat konden bijkomen.jeroenmooiemeevalgeel.jpg

Na onze welverdiende pauze wist Barry de eerste tweemetervis te vangen met een lengte van 202cm!!!! Deze vis hingen we aan een touwtje om samen mee op de foto te gaan. Op het laatste moment ving Jeroen echter de tweede tweemetervis met een lengte van 205 cm. Met deze vis besluiten we samen op de foto te gaan. De vangsten van deze waren een 3 tal karpertjes en maar liefst 10 meervallen. Halverwege de dag hebben we de karperhengels maar ingehaald want het was gewoon geen doen.
 Tussenstand: 10-7

Donderdag 21 Juni:
Deze dag besloten we een beetje te  rommelen op karper met de pen, wat te verticalen op snoekbaars en toch weer een stukje trollen op meerval.
Helaas werd er geen meerval gevangen maar wel een paar karpertjes en in korte tijd 3 snoekbaarzen.

Vrijdag 22 Juni:
Helaas de laatste dag alweer en we besluiten om nog een zak pellets te kopen en terug te keren naar de plek die we dinsdag en woensdag hadden bevist.
Deze keer een stuk lichter bepakt met  2 hengeltjes en een reserve hengel (je weet nooit wat er gebeurt).
Weer hetzelfde ritueel ,markers plaatsen, voeren en uitvaren maar weer.
Ook deze dag liep het weer goed en in de loop van de dag hadden we alweer 5 meervallen gevangen.
Alle vissen werden vanuit de boot gedrild maar aan de overkant zaten er vissers vanaf de kant stonden te drillen wat blijkbaar ook wel goed ging.
’Laten we de volgende vanaf kant drillen’ zeiden we tegen elkaar.
Zo gezegd zo gedaan en daar stond Jeroen met een gekromde hengel vanaf de kant te drillen.  Al snel kwam de vis echter vast te zitten en sprongen we toch maar weer gauw  de boot in. Na wat gerommel kwam de vis uiteindelijk  los en kon er normaal gedrild worden.  Na een half uurtje drillen schoot ons ineens te binnen dat er nog een hengel op de steunen lag die we dus vergeten waren in te halen. SHIT!! Laten we hopen dat daar niks aan komt te hangen want al teveel lijn zat er niet meer op.
Een kwartier later werd de meerval van Jeroen de boot in gesleurd en varen we met een noodgang terug. Maar waar is de rodpod?. Neeeeeeeeee!!! mijn Amiaud denkt Barry.
Gelukkig staat deze 2 meter verderop voorover in het water met 2 piepers onder water. De hengel is echter verdwenen ..............jeroenlinksmeerval

Maar ja, het is niet anders en er lag nog een meerval in de boot van..........215cm!!! Nieuw record!  Na nog naar de andere hengel te hebben gedregd gingen we weer verder.
Toch maar goed dat we nog een reserve hengel bij ons hadden, een zeehengeltje van 1.80m Hierna weten we nog allebei 2 meervallen te vangen. De eerste de beste meerval die barry vervolgens haakte bleek toen hij bovenkwam een lijn over zijn kop te hebben hangen. 'Dat moet hem zijn" Jeroen pakte de lijn en voelt meteen het zware bonken van een meerval. helaas zat aan de andere van de lijn geen hengel meer en wist de meerval de lijn ook nog te breken.
De laatste dag eindigde we met 8 meervallen en een hengel minder.
Gelukkig is Jeroen erg thuis in verzekeringen dus dit hengeltje zal hoe dan ook vast wel weer boven water komen.
Eindstand 14-11

Zaterdag 23 juni:
Het is afgelopen en keren terug naar een regenachtig Nederland.

Eindstand 25 meervallen.

Barry: 140, 160, 165, 170, 175, 180, 180, 190, 197, 202.

Jeroen: 90, 130, 130, 160, 165, 165, 160, 171, 181, 191, 192, 197, 205, 215.

Een week om nooit meer te vergeten…