Zittend achter mijn computer heb ik voor het eerst moeite met het schrijven van een artikel.
Mijn hoofd zit namelijk nog helemaal vol met snoek.

TYRIFJORD EN STEINSFJORD

hengelsport.com is samen met enkele Duitse journalisten meegegaan op een pilot trip naar Noorwegen (vlak onder Oslo). SCANPARTNER en ELCHFERIEN hadden hengelsport uitgenodigd om eens te kijken hoe de snoekvisserij is in dit schitterende gebied. Wat je daar op 1 dag meemaakt zullen waarschijnlijk de meeste snoekvissers in hun hele leven niet meemaken. Zoveel, zo groot en zo ontzettend mooi, de allermooiste snoekvisserij die ik ooit heb meegemaakt. Het Tyrifjord is een giga groot meer. Het vijfde grootste meer van Noorwegen met talloze eilandjes en inhammen. Een groot gedeelte van Oslo heeft zijn drinkwater uit dit meer. Zoveel onontdekte visplekken en mogelijkheden. Een panorama dat je alleen in je allermooiste droom kunt voorstellen. Het Tyrifjord staat bekend om zijn enorme forellen die er zwemmen. Tot ver boven de tien kilo worden ze gevangen tijdens het trollen. Uiteraard liggen die forellen niet voor het oprapen en moet er veel voor worden gedaan. De foto's liegen er daarom niet minder om.
Het Steinsfjord ligt in het verlengde van het Tyrifjord en is wat minder groot. Dit meer was dan ook ons visgebied voor drie en een halve dag. Het meer is wat minder diep en hier zit dan ook onwaarschijnlijk veel snoek. Om u een klein idee te geven hoeveel.... In een paar dagen, van dinsdagmiddag tot vrijdagavond, werd er door enkele journalisten, fotografen en een camerateam meer dan 650 snoeken gevangen. Als iemand me dat vooraf gezegd had, had ik hem waarschijnlijk voor gek verklaard.
tyrifjord1

DAGBOEK
Zondag 19 op maandag 20 mei vertrokken. Na anderhalf uur rijden komen we aan bij Isselburg even over de grens in Duitsland. We moesten om 04.00 uur vertrekken omdat we ook nog een paar andere journalisten op moesten pikken van het blad "Rute und Rolle" (Arnolf en Tobias). De chauffeur Dirk is weliswaar Duitsprekend maar heeft een Nederlands paspoort. Hij bleek een zeer fanatieke hengelaar. Gelukkig zat er ook een Nederlands sprekende medewerker bij van het Reisbureau Elchferien die perfect Nederlands sprak. Ik spreek redelijk Duits maar de kleine details zijn in het Nederlands gewoon makkelijker te bespreken.
Om 08.00 uur komen we aan bij Hamburg. Daar staan de beide journalisten te wachten en hebben net zo een ongelofelijke hoeveelheid pluggen, jerkbaits en shads bij me als ik.
Even later komt ook de cameraploeg van Hechtsprung erbij. Bij hen in de auto zit ook nog Stephan een journalist van het blad Fish und Fang. Deze mensen verzorgen op de Duitse televisie elke twee weken een programma over snoekvissen uit de hele wereld.
We rijden met de ploeg door naar Kiel waar we om 11.15 uur aankomen. Lekker op tijd en we gaan even over de kade lopen. Er wordt hier en daar wat haring gevangen aan de verenpaternoster. Half twee vertrekt de boot. De bootreis duurt 19 uur maar daar merken we niets van. De hutten zijn top en het koude en warme buffet is perfect met tal van vis- en vleesgerechten. We gaan vroeg naar bed en dromen alvast over de wonderbaarlijke visvangsten.
 DINSDAG
We komen om 9.30 uur aan in Oslo na een heerlijke nachtrust en dito ontbijt. Nog een half uurtje rijden en dan ontwaren we een gigantisch mooi meer. Het kwijl komt me spontaan in de mond en de adrenalinespiegel vliegt met sprongen omhoog. We zitten allen op het puntje van de stoel om maar een glimp van het meer op te vangen door de vangrail heen. Wat een uitzicht.
Bij het huisjescomplex aangekomen kijken we over het meer uit. Het ligt boven op een berg en verschaft ons een wijds panorama. Wanneer kunnen we weg?? We krijgen van de eigenaar een huis toegewezen en beginnen onze spullen op te tuigen.
Om 13.00 verzamelen we ons 200 meter beneden bij de steiger. Gloednieuwe "Greenboats" met dito 25pk 4-takt Yamaha motoren liggen er uitdagend bij. We besluiten samen met de Duitsers van Rute und Rolle om bij een paar eilandjes te gaan vissen. We worden achtervolgd door een iets grotere "Yellowboat" waar het camerateam in zit.
Binnen een tiental minuten worden de eerste snoeken al gemeld. De Noorse snoeken zelf zijn niet ingesteld op de Duitse en Nederlandse manier van baitcasten en ze vallen met bosjes aan op pluggen, jerkbaits en shads. Als wij al een aantal snoeken hebben gevangen en weer hebben teruggezet komt de cameraboot eraan. Het is inmiddels schitterend weer en er moeten plaatjes worden geschoten. Of het zo moest zijn, de cameraploeg bleef in de buurt van de sportvissers liggen en als er vis werd gemeld dan kwamen ze het filmen. Op het moment dat ze bij onze boot langskwamen filmden ze het inwerpen, het inhalen maar ook een giga aanbeet wat de eerste 90-er snoek
tyrifjord2

van de dag opleverde. Het camerateam blijft heen en weer varen want snoek wordt tussen de eilandjes volop gevangen. Schitterend getekende vissen die veel weg hebben van luipaarden. We zijn allen verbaasd op de manier waarop ze het kunstaas grijpen. Zo fel en zo hard grijpen ze het aas dat er echt sprake moet zijn van voedselnijd. Vooral de Fatso en de Warrior van Salmo en de jointed 11 cm van Rapala in het blauw zijn favoriet. Kleine shads zijn ook top. Ik vis met een 12 lbs firelijn en een 30lbs fluorocarbon onderlijntje voor de kleinere pluggen en shads en met 30lbs spiderwire lijn met een 80lbs fluorocarbon lijn voor de grotere jerkbaits en zeer grote shads. Ik had met vrienden Bertus Rozemeyer en Henk Simonsz gebeld om te vragen welke kleuren bij hen het beste werkten. Bij ons blijkt alles te werken en iedereen heeft een topdag. Te bedenken dat het slechts 5 minuten varen van de aanlegsteiger is. Wat een einde van een superdag. Aangekomen maak ik de stand op en zijn er met 4 vissende boten meer dan 100 snoeken gevangen waarvan 11 in de 90-cm. Vooral de Shads met een rood of oranje staart deden het erg goed. De loodkopjes hadden we niet zwaarder dan 10 gram.
WOENSDAG
Met de groep gaan we met z'n allen om 06.00 uur op pad omdat volgens de Noren de snoek beter bijt in de ochtend. We gaan naar een totaal andere stek en gaan richting het midden van het meer met een aantal in het water liggende eilandjes. De dieptemeter geeft tussen de 2,5 en de 4 meter aan en een lichte begroeiing op de bodem. Drie driften leveren al gelijk vis op. Gezien de diepte heb ik voor de shads gekozen en dit blijkt perfect te werken. Zo fel zijn de aanbeten dat de hengel elke keer door het gevlochten snoer op zijn donder krijgt. Schitterende vissen van dik in de 80 en 90 cm zien voor heel even het daglicht en worden gefilmd en gefotografeerd. We krijgen via de telefoon door dat Paul een vriend van de chauffeur op een EFFZZET lepel een snoek heeft gehaakt van 1.16 cm en 13kilo zwaar. Waar blijft onze meter. ?? We zoeken, lees snoeken, verder en zien steeds op een diepte tussen de 6 en de 7 meter grote vis op de dieptemeter. Alles gedaan, maar geen succes. Daar maar weer onder kant gevist. We zijn inmiddels aan de linkerkant achterin het meer in de buurt bij rotsen onder water. Er liggen meerdere bootjes voor anker die waarschijnlijk voor het waterskien worden gebruikt. We stoppen de boot en beginnen op 3.50 meter. De shad wordt ingegooid en even wordt op het zinken gewacht. Nog voor hij de grond raakt krijg ik al een ruk op mijn hengel en haak ik de eerste oersterke negentiger. Een prachtig getekende vis toont zijn schoonheid en wordt vereeuwigd. Vriend Jaap en ik vangen naar behoren. We gooien op iedere plaats gewoon een tiental minuten en verkassen dan weer vijftig meter. Het is hier de manier om vooral veel vis te vangen.
tyrifjord6
Als we al een Noor op snoek zien vissen dan doen ze dit trollend en dat levert gewoon minder vis op. Ze zien snoek niet als sportvis zoals wij. Het zijn vissen die de mooie forel en zalm opeet en daarom is het eigenlijk een minderwaardige vis. We zakken langzaam af langs de kant en gooien naar elke baai met waterplanten. Het water in de Steinsfjord is niet zo glashelder als de Tyrifjord en dit is volgens mij de reden van de vele aanbeten. In elke baai of inham vangen we vis en bij telefonisch contact met onze Duitse vrienden horen we dat zij ook dezelfde ervaring hebben. Alsof de dag nog niet genoeg highlights heeft gehad zien we tot onze grote verbazing een ree zwemmen in de fjord. Het moedige dier probeert de andere kant te bereiken en wordt uiteraard gefilm en gefotografeerd.
We vissen al gooiend en trollend door tot 20.00 uur en komen dan zeer voldaan terug. We tellen de aantallen per boot op en komen tot een som van 168 snoeken. De grootste waren van Paul 1.16 en eentje van 103 cm gevangen door Stephan van Fish und Fang. Negentigers en tachtigers worden niet eens meer geteld. We zijn er allemaal vol van en hebben dit allemaal nog nooit meegemaakt. We gaan vroeg naar bed met kapotte handen van de snoeken onthaken. Waar gewerkt wordt vallen spaanders nietwaar?
DONDERDAG
Wederom zes uur vertrekken. We zijn echter met alleen de jongens van Rute und Rolle. De andere waren nog niet helemaal wakker. We besluiten nu de kleinere eilandjes aan de rechterkant van het Steinsfjord met een bezoekje te vereren. Het water is er niet diep en er wordt overal gewaarschuwd met stalen stokken met een bordje In deze buurten zit echter veel snoek. Vreselijk veel snoek tussen de 50 en de 90 vangen we met kleine pluggen en met 15cm lange shads. Vriend jaap wil even een shaggie draaien en gooit alvorens dit te doen nog even de shad in. Met het pakje shag in de hand wordt binnen twee seconden de hengel overboord gescheurd en zien we deze met een noodvaart wegschieten. Twee volledig verbouwereerde vissers achterlatend. Een kapitale snoek heeft onderweg de shad gegrepen en ging er met een noodvaart vandoor. Na de nodige verwensingen toch maar doorvissen. We gaan de linkerkant van het fjord proberen grenzend aan de weg. We houden weer de diepte op 3 meter en gaan proberen een kapitale baars te vangen die hier ook zeer veel rondzwemmen. We vangen al trollend aan de lopende band snoek tussen de 30 en 90 cm met zeer veel schitterende baarzen er tussendoor. Weer even telefonisch contact met onze Duitse Rute und Rolle vrienden en die meldden ook weer grote hoeveelheden met snoek en Tobias heeft echt een knijter van een baars verspeeld.
tyribaars
Hij schatte hem tegen de 50 cm aan. We komen i.v.m de barbecue wat eerder thuis (19.30) en hebben precies 40 snoeken en een dikke dertig baarzen. Vooral voor de baarzen waren de kleine Rapala jointed baarsplugjes topper van jewelste. De barbecue is topgezellig en de verhalen van alle vissers worden met geur en kleur aangehoord. Ik ben zelf nog helemaal onder indruk over het hert dat vlak voor onze boot nog even de fjord wilde overzwemmen. Waar maak je dat mee. Ook nu is het totale aantal weer abnormaal.171 snoeken over 6 boten. Ik ga echter weer om 23.00 naar bed omdat ik 05.00 uur weer eruit moet. Zes uur gaan we weer weg om te vissen. Vriend jaap blijft nog even naborrelen.
VRIJDAG
05.00 uur.
Ik ga met Arnolf en Tobias alleen op stap. We besluiten nu eens helemaal achterin de fjord te gaan kijken. Na eerst een idyllisch gelegen baaitje te hebben aangedaan met twee 90-ers en wat mooie baars komen we ter plekke. De twee jongens kiezen voor een plek rechts in de hoek op 1.5 meter en gaan met jerkbaits aan de gang. Ik kies toch weer voor de 3,5 meter grens, dertig meter verderop vlak voor de begroeiing. Ik word echt gek als ik 15 worpen maak en 11 maal een snoek haak. Mijn enthousiasme breekt in op de serene stilte en de Duitse jongens moeten erom lachen. Ik roep ze ook mijn kant op. Uiteraard komen ze langzaam mijn kant op. Ik ben begonnen met een kleine Ugly Duckling jointed red head en dit ding vist waanzinnig. Steeds tot op de rand van de begroeiing gooien en langzaam binnenvissen. Ook de beide jongens van Rute und Rolle beginnen te vangen. Ze driften langzaam in mijn richting en we vissen het hele baaitje af. Ik haak een klein snoekje van een goede veertig centimeter. Ik haal hem voorzichtig al spartelend binnen. Van onder de boot komt een kneiter van een snoek van dik over de meter en grijpt het snoekje midden in de flank.
tyrifjord4
Ik geef niets toe maar zo denkt hij er ook over. Uiteindelijk laat hij los. Ik fotografeer het onfortuinlijke snoekje en laat het vrij. Gelukkig zwemt hij snel weg. De beide jongens zijn net als ik voor een moment sprakeloos en balen dat dit niet op film staat. Nog geen minuut later en dan wordt mijn Salmo warrior gegrepen vlak voor de boot. Het is jammer genoeg mis en ik geef een verwensing over het water. De plug komt aan de oppervlakte. Met z'n drieën zijn we getuige van het mooiste van die dag. De snoek draait zich om en grijpt het drijvende kunstaas van het oppervlak. Ik weet in mijn eentje 38 snoeken tussen de 45 en 106 cm te vangen. Gelukkig zijn de Duitse heren getuige want wie gelooft nu zo een aantal te vangen. We moeten terug omdat we een afspraak hebben met de burgemeester bij de brug. We vertellen daar ons verhaal en de filmploeg wil graag met ons mee.
We hebben waarschijnlijk een hele populatie snoek aan de haak gehad want we weten nog maar 6 snoekjes te haken in een half uur in het bijzijn van de cameraploeg. Ik sta met jaap te vissen bij de baai totdat de cameraploeg roept dat ze even bij een andere boot wil gaan kijken. Ik knik instemmend en haal mijn kunstaas verder in. Net voordat ik mijn grote shad in de boot wil hijsen komt er een ongelofelijk geopende muil omhoog en wil het aas grijpen. Hij mist en draait zijn enorme lijf weg. Ik roep weer heel kort en heftig iets vrouwelijks over het water. Jaap is de eerste die daarna de stilte verbreekt. "Dat was een buffel "Het camerateam lacht nadat ik het hun verteld heb en vaart door. De telefoon gaat en twee enthousiaste Noorse jongens melden zich. Ik had ze gisteren verteld over de 40 snoeken die gevangen waren aan shads. Ze hebben er nog nooit mee gevist en ik heb beloofd om het ze eens voor te doen. We spreken af vlak voor de brug en leren de jongens hoe ze een goede fluoro carbon onderlijn kunnen maken en hoe ze met de shads moeten vissen. Schitterend om te zien dat de jongens weer iets nieuws geleerd hebben. We gaan al vissend terug om de boot aan te leggen. Het zit erop en gaan morgen weer terug. Ik ben de hele verdere avond in de "snoekwolken"en besef dat ik iets ongelofelijks heb meegemaakt. De jongens van Rute und Rolle zijn ook onder de indruk. We zitten bij elkaar en nemen de afgelopen week door. Ook Magnus een noorse reisagent geniet van onze tevreden gezichten. Voor geen goud had ik dit willen missen. De terugtocht verloopt zoals een terugtocht hoort te zijn.

"Balen dat je weer weg moet"