Een privémeer vol met snoek is kicken!!
Of je nu met het vliegtuig gaat of met de auto, Grimstad is geweldig mooi in velerlei opzicht, dat je daarbij nog een cadeau krijgt in de vorm van paradijselijke snoekstekken op een privé meer is helemaal meegenomen.

REIS

In samenwerking met Innovation Norway werd er een reis gepland om de vismogelijkheden op snoek in het zuiden van Noorwegen te onderzoeken. We werden geplaatst in het ontzettend mooie plaatsje Grimstad bij de Familie Bjorkass.

We gingen met het vliegtuig naar kristiansand ( 1.10  uur ) en vanaf daar zijn we met een huurauto verder gegaan naar Grimstad.

Fotograaf  Lex was echt onder de indruk van het plaatsje zelf.

Als we nu eens een keertje niet kijken door de ogen van een sportvisser maar door de ogen van een toerist zouden we alleen hierom al naar deze schitterende plaats willen komen. Uit de geschiedenis blijkt dat deze stad al heel lang sterke banden heeft gehad met Nederland. Van hieruit werden veel producten uit Scandinavi� in de vorm van huiden, hout en vis naar

Nederland verscheept en van Nederland werden weer veel producten mee terug genomen.

Al eerder had ik met collega sportvisser Henk Simonsz over deze mooie plaats gehad en hij wist me te vertellen dat de plaats uniek te noemen was. Daar is werkelijk waar geen woord over gelogen.

GIGA GROEI

Ook afgelopen jaar is het aantal sportvissers dat naar Noorwegen is gegaan duidelijk gestegen en we zijn dan ook heel trots om deel van deze trein te mogen uitmaken. Roofvissers, vliegvissers en natuurlijk de zeevissers zien er dingen die eigenlijk alleen in hun allermooiste dromen voorkomen.

Niet alleen de visserij is er nog top te noemen maar ook de totale omgeving maakt het plaatje kloppend. We zitten weer zo vol met schitterende beelden dat u het eigenlijk zou moeten zien. Lex heeft, om u een klein idee te geven meer dan 1500 foto�s gemaakt met zijn nieuwe Nikon Digital camera. Hij had een tas vol lenzen bij zich en daar kon hij mee stoeien zoveel als hij maar wilde want het kost toch niets.

Noorwegen ziet de Hollanders graag komen want we hebben gelukkig nog steeds de naam van   Sportvissers  Er wordt gelukkig bij ons geen reclame gemaakt over het meenemen van snoek voor de vriezer zoals dat wel in Tsjechiè en Duitsland gebeurt. Hoe dat te stoppen is? Ik weet het eerlijk waar niet. Ik hoop maar dat het net zo is als bij onze bestemmingsplaats.

KETYL BJORKAS

Een uiterst sympathiek mens dat er werkelijk alles aan doet om het naar je zin te maken.

Niet alleen omdat wij er kwamen voor een artikel over de omgeving, maar dit hoorden we ook van de volgende gasten.

Toevallig waren dit ook Hollanders en voor ons geen onbekenden.

Jouke Timmer, een oude zeerot in het verleden en nu totally " piked"

was er met zijn vismaatje en die wisten ons exact hetzelfde te melden over Ketyl.

Ook zij waren heel enthousiast over dit uitgestrekte snoekparadijs.

Ketyl laat me zijn fotoboek zien en we weten al heel snel wat de hobby van deze hardwerkende man is. Hij is dol op jagen en vissen en dan vooral op grote snoek.

Hij reist erg veel over de hele wereld voor zijn werk en dan is het lekker als je thuiskomt en er een immens groot meer voor je alleen hebt om lekker te vissen.

We zien foto's van echt grote vis en de verhalen die zijn vader en andere mensen op het meer hebben meegemaakt liegen er niet om. Vissen van ver boven de 1.20 zijn toch grote snoeken en baarzen tussen de 45 en de 55 cm worden elk jaar met grote regelmaat gevangen.

Elke avond komt hij heel even langs om te vragen hoe het is geweest. Hij laat op de kaart goede stekken zien en zegt meerdere malen dat hij het jammer vindt dat we niet wat later in het seizoen zijn gekomen.

Ketyl Bjorkass wil alleen maar sportvissers in zijn appartementen die het Catch en Release verhaal onderstrepen en anders ben je niet welkom.

Hij maakte dan ook een goede opmerking bij ons bezoek. Je zou wel gek wezen om je eigen boterham weg te gaan geven.  Bij Hollanders weet hij gewoon dat het puur om de natuur en de sportvisserij gaat. Het is een enorm watergebied dat drinkwater biedt aan 60.000 mensen en daarom wordt het absoluut verboden om er met snelle boten te varen. Hij heeft perfecte polyester bootjes liggen met een 4 pk Yamaha 4takt buitenboordmotor erachter.

Het beste kun je het gebied omschrijven als uniek en adembenemend. Ben je uitgekeken op de eerste meer/eilandengroep dan kun je via een nauwe doorgang aan het eind van het meer een nog veel groter meer/eilandengroep bereiken waar op zijn minst gezegd unieke onbegrensde mogelijkheden liggen. Wil je alles een keer hebben geprobeerd moet je zeker een maand in dit gebied kunnen vissen.

LOWRANCE H2O

Wat waren wij gelukkig met dit ongelofelijk mooie apparaat. Het is simpel te bedienen en we hadden echt het totale watergebied via een simpel "gold"kaartje bij ons. We zagen waar we doorheen konden , waar eilandjes waren en ga zo maar door.

Het is zeer eenvoudig te bedienen en dit was echt voor ons de uitvinding van de eeuw.John Ezendam had ons al op de Visma over dit schitterende hulpmiddel verteld en ik kan alleen maar zeggen dat het een toppertje is.

VISMOGELIJKHEDEN

Het begint eigenlijk al voor de deur. In de inham maken we mee dat het zoontje van Ketyl gewoon snoek aan het vangen is.

Natuurlijk is het kleine vis maar Ketyl heeft er met grote jerk baits ook menige meter gevangen. Het meer is zo groot met zoveel kleine eilandjes dat het eigenlijk onmogelijk is om een specifieke plek aan te wijzen. Met trollen en verticalen hebben we vis gevangen en de snoeken zijn er echt veel mooier en absoluut sterker.

Het was jammer dat het water nog te koud was toen wij er waren. We hebben gehoord van klanten en ook van Henk Simonsz dat er over het hele gebied goed vis te vangen is. Wij zagen wel grote bananen op het scherm maar ze zaten nog veel te diep en alleen met heel traag verticalen wisten we ze op12 meter te vangen en dan nog zaten ze alleen vast met de staartdreg. Ze aasden dus gewoonweg niet. Volgens Ketyl was vanaf eind mei tot eind september de tijd, met de pieken op de warmere maanden.

ZEEFOREL EN ANDERE ZEEVIS

Ben je net als ik een visgek die iedere discipline leuk vindt dan moet u echt uw zeevisspullen meenemen. U kunt in de avonduren in de haven of op de nabij gelegen stranden ideaal op gul pollak, koolvis en ook zeeforel vissen. Met natuurlijk of met kunstaas maakt niet uit.

Bij toeval kwamen we in contact met een lokale sportvisser ( Odd Neset).

Hij was net terug gekomen van een visreis in de omgeving. Na een kort onderhoud waarbij we weer eens zagen hoe klein het wereldje is mochten en een paar uurtjes in de avond met hem mee.

Om precies te zijn hebben we 1,5 uur gevist en hadden 13 gullen en koolvissen gevangen.

Onwijs leuk. De volgende dag mochten we de hele dag mee en konden we genieten van de prachtige omgeving en leerden we onze gastheer kennen als waarschijnlijk de vrolijkste buschauffeur die we in Noorwegen zijn tegengekomen.

We vingen heel vis in de vorm van gul en koolvis.

De dag werd prachtig afgesloten met een prachtige zeeforel. In alles merk je daar dat dit toch wel de sportvis nummer 1 is en de koolvis en gul zijn daar echt tweederangs vissen.

Als ze meegenomen worden dan is het alleen omdat ze het niet zouden overleven maar de echte sportvissers zie je alleen maar op de zeeforel vissen.

Na deze voortreffelijke week in Grimstad kan ik alleen maar nog vertellen dat de mensen van het toeristen bureau weer een ongelofelijke prestatie hebben neergezet. Wat wonen jullie in een ongelofelijk mooi en gastvrij land.

Ook de mensen van het Innovation Norway ( Ulrike Peters en Frank Bartels) geweldig bedankt voor de perfect geregelde reis en professionele samenwerking.

Voor inlichtingen kunt u hem direct bellen om te reserveren.