pim-pos-affiche-visgids15Een heel lang verhaal kort....Ik nam de Boston Whaler over van de bekende hengelsportwinkelier Ed Kowski. In snoekbaarsland toen al een legende. ( snoekbaarszigeuners voor de oudgedienden) Ik was zo blij met die boot, ik heb er wekenlang niet mee gevist, alleen maar gepoetst, de orginele mahonie banken, consolelijsten geschuurd en meerdere keren gelakt.

aabootkaal1 De dertig PK Johnsson tweetakt motor werd omgeruild voor een Yamaha 25 pk en we konden varen. Maar al snel bleek zo een boot had aan 25 paardekrachten niet genoeg. Ik stapte over van Yamaha naar Suzuki en dat was voor mij persoonlijk de allerbeste beslissing die ik had gemaakt sinds een heel lange tijd.
Niets ten nadele van Yamaha, want het zijn zeer goede motoren, maar Suzuki was nog stiller en ook nog zuiniger.

awatersportcentrumheader1 Het allermooiste was  dat Ed Sybrandy van Watersport Centrum Wormer ( waar ik voor onderhoud van de motor ben ) tegen me zei : Deze motor verkoopt bijna altijd zichzelf......En hij had absoluut gelijk. 1 keer starten lopen en hoevaak ik al klanten in de boot heb gehad die zeiden.."We kunnen hoor!! De motor liep dan al en dat hadden ze eenvoudigweg niet gehoord. Helemaal met het Lean Burn System is het een genot om mee te varen. De motor stelt zich in op de manier van varen. Simpel gezegd, Hij neemt precies wat hij nodig heeft en absoluut niet meer. Ik heb er jaren mee gevaren en toen we bijna 20 jaar geleden de website www.hengelsport.com lanceerden zijn we begonnen met het op de boot plakken van het logo van onze klanten.

aabootbeplakt2 Ook de stickers van PESCARS uit Berlijn, er moest namelijk een snoekbaars en een kabeljauw op de boot. Ik had graag een zeebaars gewild, maar die zat niet in het assortiment. In mijn bescheiden mening een bedrijf ( Berlijn) dat de mooiste visstickers maakt die er op dit moment te koop zijn. Een snoekbaars is hier ook echt een snoekbaars, allemaal met een stift gemaakt.

aapimsnoekbaarsrentenaarboot Ik heb gezien hoe de mannen de stickers maakten en dan word je wel even stil, wat een vakwerk. De stickers verbleken niet en blijven in weer en wind goed zitten. Vijf jaar hebben we zo rond gereden / gevaren en de boot was op het Noorzeekanaal en op de Zaan een begrip. Ik heb boten in hout, staal, aluminium gehad, maar voor wat ik doe op zee en op zoet gaat er niets boven deze boot in polyester.

aapimzeebaars9 De vaareigenschappen van de boot zijn echt wereldberoemd. Niet voor niets vaart ook de Amerikaanse kustwacht ermee. Hij is ongelofelijk stabiel en ligt steengoed op het water. In die tijd begon net de visserij op zeebaars populair te worden en voor de kust had ik een paar superplekken die elke keer vis opleverden. Ik nam dan mensen mee en als het weer wat slechter werd hadden we een superalternatief op het Noordzeekanaal. Was het daar ook nog te ruw dan gingen we naar de Zaan.
aapimsnbnzk10
Als het een keertje voorkwam dat het daar ook te rommelig werd dan gingen we naar de Polder van Oostzaan en Ilpendam en dan kwam het echt nooit voor dat we niets vingen. Tot op heden is het diepterecord, als je het zo mag noemen, 9 snoekbaarzen op een dag en het absolute toprecord 143 snoekbaarzen op een dag. Weer een stapje verder. Ik won met vriend Paul Tolstra een snoekbaarswedstrijd en daar was de eerste prijs een dagje vissen met Daan Verbruggen. Ik ken Daan al jaren en we groeten elkaar altijd als we elkaar zien op het water.
aasignmania5
Ik zag de boot van hem en die was wel heel mooi gewrapped. Uiteraard gevraagd wie dat zo mooi had gedaan. Hij vertelde me dat het een bedrijfje was in Belgie genaamd Signmania. Het verpakt auto's motoren, boten en ook fabriekspanden in een nieuw jasje. Met de sponsors gebeld en gevraagd of het ook mogelijk was voor mijn boot. Oh wat was ik blij dat Pure Fishing, Suzuki, Rentenaar hengelsport VanClaes enTechnautic meededen in het project.
aapimbelgie6
Uiteraard contact met dit bedrijf opgenomen en vanaf het begin tot aan het moment dat ik de boot aankoppelde kan ik alleen maar zeggen Superaardige mensen die ook vanaf het begin tot aan het eind met je meedenken en meehelpen totdat je tevreden bent. Uiteraard heb ik aan de eigenaar ( Dennis Emmer) gevraagd of hij een aantal foto's wilde maken van het bouwproces. Toen ik de boot wegbracht naar Belgie ( maar twee kilometer over de Nederlandse grens) waren ze net klaar met een Porsche en een Lamborghini. Helemaal te gek, Dennis reed even de auto's naar buiten om mijn boot in de hal te kunnen zetten en bij het geluid van die Porsche kreeg ik wel even een heel erge "amplitude"in mijn broek, wat een geweld.
aabootvanclaes4
Mijn hele lijf en dito ingewanden trilde. Net voor de Visma was hij klaar en ik was dan ook apetrots toen de boot op de stand van trailermaker VanClaes uit Alphen aan den Rijn lag. Op de Visma was het een blikvanger en ook tientallen mensen hebben me via facebook hiermee gefeliciteerd. Met zo een boot durfde ik uiteindelijk, na j15 jaren geen reclame te hebben gemaakt, ook wel de boer op te gaan ( facebook en internet ) Ik wil het roofvissen op zoet en zout dan ook promoten met een extra knipoog naar het snoekbaarsvissen.
aafbeelding-snoekbaars-dropshot
Ik vind snoekvissen geweldig, baarsvissen vind ik top, maar snoekbaarsvissen geeft mij in het zoete water de meeste voldoening omdat je iedere seconde geconcentreerd moet zijn. Het kan namelijk altijd gebeuren.......die ene tik op de hengel.....GEWELDIG. Het kan een voltreffer zijn of een speldeprikje, het maakt me niet uit. Het ene kleurtje kan vandaag 'hot' zijn en de andere dag krijg je geen pukkel....dat is snoekbaars. Op zee met hetzelfde materiaal, als het hard stroomt iets zwaarder, op zeebaars.....Ik ken persoonlijk geen enkele vis die het aas zo hard pakt als de zeebaars. ik heb toen mijn zoon tien jaar oud was en mee mocht op zijn eerste zeebaarstrip hem een polsbandje gegeven omdat ik bang was dat er anders een heel dure hengel met molen in zee zou verdwijnen.

aatechnauticfront12 Meerdere keren heb ik gezien dat er in een moment van onoplettendheid de hengel bijna in zee belandde. Zeebaars is vele malen sterker dan welke snoekbaars dan ook. Helaas dat ze niet zo groot worden als de snoek want anders had je een topperdetop sportvis gehad. Het nadeel is als je met klanten naar zee gaat dat je met veel hindernissen zoals wind en tij te maken hebt. Het Noordzeekanaal is dus een perfect water waar we dus twee visserijen perfect kunnen doen.

Al jaren sla ik alles op in mijn computer. Wat ik vang, waar en bij welke wind en waarmee ik gevist heb. Vorig seizoen kon je bijna op de dag nauwkeurig vertellen wanneer de bekende inzinking kwam. Toen er vrienden belden om te vissen bleef ik thuis omdat mijn pc zei dat het slecht zou zijn in die periode. Ik heb toen toch maar de hengels gelakt en onderhouden wat echt moest gebeuren. Achteraf had ik niets gemist, vrijwel niets hadden ze gevangen en ik had alle hengels schoon, gerepareerd en nieuw in de lak gezet. Al die gegevens gedurende 24 jaar is nu voor mij echt gouds. Als je in Noord Holland woont kun je spreken van een hengelsport paradijs. Ik vergeet nooit toen ik mijn Belgische vriend en Prostaff collega Chris Boxberger sprak over het vissen op snoekbaars.
aatechnauticheader11
Hij vertelde dat hij en zijn vissende kanjervrouw Annick ruim een uur moest rijden voor een goed water.......Ik schrok me dood, wat ben ik dan een mazzelaar want in mijn achtertuin vang ik al snoekbaars....en ik vaar vanuit mijn botenhuis in mijn tuin via de polder naar de Zaan en Noorzeekanaal en naar zee. Inmiddels zit ik nu in het Pro-Staf team van Technautic en is de boot uitgerust met de allermodernste en beste snufjes. Nu ben ik aan het demovaren met de allernieuwste ONYX 10, wat een ongelofelijk mooie dieptemeter, zo scherp en de allerlaatste technologie en mogelijkheden.
aapim-herman5
Ik had hem al bij Technautis op de VISMA ge\zien.  Hij is straks in staat om je eigen water in caart te brengen via het Humminbird Autochard system. Hij kan ook communiceren met de I-Pilot-link.Op de VISMA sprak ik ook de bekende TV-Kok herman den blijker en als alles meezit gaan we in de herfst een special maken over vissen/koken
aapimron7
Het allerlaatste nieuws net van de pers. Afgelopen week ben ik een samenwerkingsverband aangegaan met de bekende hengelsportzaken Rentenaar hengelsport uit Koog aan de Zaan en Handy Fish uit Heiloo. Beide zaken zijn bekend in vissend Nederland en van de bekende beurzen.

..Het wordt echt feest langs de waterkant.
aapimbert8

Wit u ook een keertje mee op het Noordzeekanaal/de Zaan / de polder voor een roofvisdag of wil je mee voor een vis/demonstratierit dieptemeter / elektromotor/ I-Pilot dan kunt u bellen met Pim Pos 06-24593472 of mailen naar p.pos@hengelsport.com
 aapimposvisgids1

Het motto is.....Geen vis.....geld terug.