aafoto5header

Vrijdag 15 Juli jl. afgesproken met mijn vaste vismaat Maurice Hachmang, even een dagje op de snoekbaars. Om 6.30 paraat bij de helling. Mooie tijd. Het zag er nog even naar uit dat het een natte dag zou worden, de dag en nacht ervoor kwam de regen met bakken uit de hemel en de wind was ook enorm hard. Eenmaal onderweg en lurkend aan een bakkie koffie knapte het gelukkig alweer langzamerhand op. Nu maar eens kijken of de vissen ook mee willen werken vandaag. We besloten eerst de rivier maar eens op te gaan, want de wind was nog steeds vrij hard en dat maakt vissen op het open water wat lastiger. Na een kleine 15 minuten kwamen we op de eerste stek aan. Dus dieptemeters en boegmotor aan, en zoeken maar naar die snorkels.

aafoto1
Aan de apparatuur kan het niet liggen. Maar de rest moet je zelf doen.

Sinds kort hebben we een tweede Lowrance HDS fishfinder op de boeg gemonteerd, gekoppeld met een netwerk kabel aan de achterste HDS, en dat maakt het leven echt veel makkelijker voor degene die voor in de boot zit. Al is het natuurlijk geen enkele garantie voor de vangsten. Maar makkelijk is het wel. In combinatie met de Minn Kota terrova kun je echt tot op de centimeter nauwkeurig over de stekken manouvreren, en iedere keer leer je wel weer wat bij.

aafoto2
Gezelligheid kent geen tijd.

Vorige keer hadden we prima resultaten geboekt met de Split Belly's van Berkley. En onder het motto "never change a winning team" begonnen we daar vandaag weer mee. Op wat troebeler water doen de Perch en Firetiger kleuren het meestal prima.

Het duurde niet lang voordat de eerste snoekbaars vol op het kunstaas klapte. Het was wel geen grote, maar een prima maatse vis voor dit water.

aafoto3
De eerste is binnen.

Behalve met onze oude vertrouwde PML Flu-Go hengels, die helaas niet meer gemaakt worden, hebben we ook gevist met de ABU Vendetta verticaalstokjes. Echt superspul ! Het zijn heel strakke hengels, prima actie en heel mooi afgewerkt. Samen met een 300U molentje van ABU heb je echt een prima set voor een heel mooie prijs. 8 of 10/00 erop, werkt echt perfect. Volgende keer gaan we het casting model eens proberen, met een BFT 6000 reeltje erop.

aaaAbu_Garcia_Vendetta_379
ABU Vendetta

Even later was het Maurice zijn hengel die krom stond. We zijn dan net een uurtje aan het vissen en de tweede mooie snoekbaars mag de boot even van binnen bekijken.

Tot half een wisten we zo 11 Snoekbaarzen te vangen. Geen superformaten, maar mooie maatse vissen en ze knalden er allemaal vol op. Echt leuke sport zo. Van vissen krijg je honger, dus even een broodje eten en een beetje slap lullen. Daarna weer een stukje verder gevaren en nog wat andere stekken geprobeerd. Helaas viel het echt helemaal stil, geen enkele aanbeet meer gehad. De wind was inmiddels wat gaan liggen en we besloten om te verkassen naar het grote water .

Hier aangekomen kregen we op een diepte van 4-7 meter echt aanbeet na aanbeet en hebben we er ook heel veel gelost jammer genoeg. (Volgende keer haken slijpen zegt Evert dan droogjes :-) Maar Maurice wist gelukkig nog twee mooie snoekbaarzen te vangen op zijn oude vertrouwde PML Stingray shads.

aapml_stingray
blijft altijd een supervanger

Wegens andere verplichtingen moesten we helaas om 3 uur stoppen. Maar gezien de vele aanbeten van vanmiddag besloten we om het zaterdag nog even een paar uurtjes te proberen. Zo gezegd zo gedaan en vanmorgen stonden we dus weer bij dezelfde helling. Niet zo vroeg als vrijdag, uur of half 10 is ook wel eens lekker.

Na 10 minuten zagen we op de diepte meter een school vis, en vaak liggen de rovers daaronder dus probeerden we het daar maar eens. We hebben maar een paar uurtjes gevist, maar over het verloop van de dag kan ik heel kort zijn. Geen enkele snoekbaars gevangen. Maar wel ruim 35 baarzen en sommigen ook nog van een heel mooi formaat. Het leken wel makrelen af en toe, shad laten zakken en voor dat deze de bodem raakte BOEM, weer een baars erop.

aafoto6
Baars nummer zoveel

Al hadden we het op snoekbaars gemunt, die grote baarzen zijn ook heel leuke sport hoor.
Inmiddels begon het weer serieus te regenen, en de wind was ook weer flink aangetrokken, dus tijd om naar huis te gaan.

aafoto7
Keitech deed het super vandaag..

Al met al een prima weekend !