aaaIMG_1
Wat een ongelofelijke mooie locatie....

ANGEL AMFI  GREFNESVAGEN….. Eén van de mooiste bestemmingen die ik ooit heb gezien.

Al heel lang geleden afgesproken, maar het was er nog nooit van gekomen. Eindelijk via CORDES TRAVEL de reis geboekt en ik kan u niet vertellen hoe blij ik was met deze beslissing. Raffie en Linda hebben in hun vaandel staan dat ze 24 uur per dag bereikbaar zijn en ik kan nu uit ervaring spreken dat dit zo is.

aaaDSC2
super huisjes met alles er op en eraan met fantastisch uitzicht.

Om 5 uur in de morgen komt mijn broer me ophalen met de grote Mercedes bus. Ronald de Bruijn en ik staan al te wachten. Gelijk ruiken we een sterke diesellucht en we zien het spoor voor de auto. Er is iets goed mis. Direct de wegenwacht gebeld en de beste man vertelt ons dat het niets wordt en dit echt naar een garage moet.

aaaIMG3
Op het terrein is dus meer dan alleen maar een snijhok en huisjes....een heerlijke sauna en hottub....

Ik dus iets over vijf uur naar Raffie en Linda gebeld en die hebben in allerijl alles overgeboekt op andere boten, andere slaapplekken en andere dinertickets, direct Machiel Logtenberg van Angel Amfi Grefnesvagen gebeld. We balen natuurlijk vreselijk maar nog geen vijf uur later om 10.00 de volgende dag horen we van Linda dat alles weer geregeld is voor een tweede poging slechts 1 dag later.

aaaDSC14
wat een muil....daar verdwijnt een hele koolvis in, zonder probleem

Nogmaals onwijs bedankt voor jullie snelle handelen en perfecte service. Als je met de boot in Oslo arriveert moet je ongeveer nog 600 kilometer richting het eiland Hitra. Raffie en Linda hadden een perfecte routebeschrijving erbij gedaan en ondanks onze geweldige TOM TOM waren we heel blij met die routebeschrijving, gewoon een dubbelcheck.

aaaDSC7
topklasse open boten en boten met een kajuit liggen en blinkend bij....

Het kamp ligt op het eiland HITRA die je via een enorme mooie diepe tunnel bereikt. Wat is en blijft Noorwegen een schoonheid van een land. Niet alleen de ongelofelijke visserij maar ook zeker de omgeving doet iedereen hier genieten. Als we aankomen zijn we echt even een ogenblik stil. Wat is dit en ongelofelijk mooie locatie. Ik weet nog van Raffie dat hij mij vertelde dat deze locatie tot de mooiste van Noorwegen behoort.

aaaIMG11
wat een ervaring op zo een supersnelle boot laagvliegend langs de vele eilandjes

Eerlijk gezegd behoort deze locatie van de 58 die ik er tot op heden bezocht heb tot de mooiste met zeker het mooiste botenarsenaal. Machiel de Nederlandse  manager ontvangt ons hartelijk en spreekt de volgende morgen af om met ons de omgeving te verkennen in een supersnelle RIB boot.  Heerlijk geslapen in een tophuisje met op iedere kamer een eigen douche en toilet en met een fabelachtig uitzicht op het fjord.

aaaIMG10
Er zijn zoveel mogelijkheden dat we blij waren met het advies van Machiel

Ondanks dat het al erg laat is besluiten we toch nog om de hengels op te tuigen, er moet na de uitleg van Machiel direct gevist worden. Machiel is perfect op tijd en om 07.15 vliegen we laag door de Noorse Fjorden. Hier en daar vertelt Machiel leuke inof en veel nuttige informatie . Ook geeft hij perfect aan waar we niet en wel moeten varen. Met mijn kleine hand held GPS sla ik die coördinaten op en zo kunnen we later prima weg naar zee maar ook prima laverend tussen de kleine eilandjes weer terugkomen.

aaaIMG6
Alle boten zijn voorzien van dieptemeters en kaartplotters

Na ongeveer een uurtje zijn we terug en krijgen we onze boot voor de week. Een mooie blauwe ARVOR kajuitboot ligt voor ons klaar met alle gemakken voor de moderne sportvisser.. Een kaartplotter, dieptemeter / fishfinder helemaal goed. Er kan op het terrein worden getankt en de liters die je gebruikt worden gewoon bijgehouden en worden aan het einde van de week afgerekend.

aaaDSC4a
Wat een feest is het om na het vissen even de hot tub in te duiken....

Op het terrein zijn een sauna, douches en een onwijs lekker relaxte hot tub aanwezig die je vrij kunt gebruiken. Wat was het een verademing als je een dag tot laat op zee bent geweest en dan met een lekker koud biertje in de hot tub. Waar vind je zo een luxe.....
Ik heb zelden in mijn leven zoveel makreel op een bestemming gezien.

aaaDSC8
kettingen met makreel waar je ook stopte, daar zaten ze.

Ruth, mijn broer heeft meerdere malen in de vakantie gezegd dat het bijna niet te geloven was ZOVEEL MAKREEL…….Overal waar we de boot neerlegden was er makreel. Jammer genoeg waren het veelal kleintjes maar als aasvis waren ze meer dan goed en als de Nederlandse snoekvissers ze hadden gezien dan hadden ze het kwijl in hun mond gekregen.

aaaDSC9
Even vijf minuten makreel vangen en je had genoeg aas voor de hele dag.

Heel veel grote vis die we in deze week vingen hebben we dan ook op dode aasvis gevangen. Gewoon een dode makreel of kleine koolvis naar beneden en dan maar wachten op die dreun op je hengel. Lom, grote gul, koolvis en heilbot zijn dan de te verwachten soorten.

aaaDSC13
Met makreel en kleine koolvis als aas ving je meestal de grotere vissen

Oh wat hebben we genoten in dit fantastische gebied. Zo ineens is er in de fjord een kuiltje van rond de honderd meter en tegen de helling ervan liggen dan onherroepelijk schelvissen en andere soorten.

aaaDSC.210
mooie grote schelvissen die echt wel hard kunnen knokken

Een paar driften in zo een hot spot en je hebt een aantal prachtige vissen. Ronald vangt hier dan ook zijn eerste poontje en ik pak er een schitterende lom van ruim 7 kilo.

aaaDSC17
een mooie lom, die een "Gerard Joling"pilker niet kon weerstaan

Ik vind een lom geen prettige vis om te vangen maar het is voor zijn soort wel een heel mooie vis. Iedere dag gaan we naar een andere plek om het gebied goed te verkennen en we zijn dan ook heel blij met de uitleg die Machiel ons heeft gegeven.

aaaDSC16
Mooie vis, super sport op een lichte hengel

Toen ik deze accommodatie zag rook ik als het ware vis. Bij elk weertype is er wel te vissen want je kunt overal wel een oppertje vinden. De beste periode is volgens de locals in de winter en het voorjaar tot in de vroege zomer. Net als in heel Noorwegen is de verscheidenheid aan soorten legio.

aaaDSC15
Gullen van ver boven de tien kilo op het diepe water

Met een pilkertje is echt alles te vangen en als je met grote aasvis aan de gang gaat is de kans op de heilbot absoluut aanwezig. In de week dat wij er waren zijn er toch ook weer 9 heilbotten binnengebracht.

aaaDSC18
Ronald met zijn dood aas montage en "tie rip" draaide zijn hand niet om voor weer een mooie gul.

CORDES TRAVEL had een soort van puzzel geregeld die uit verschillende kaarten bestond en het gehele gebied afdekte. Iedere klant krijgt waterkaarten mee die je prima kan gebruiken. Een heerlijk relaxte week met net dat beetje meer dat je kunt verwachten bij een doorsnee sportvissers kamp.

aaaDSC190
Ook op grote shads waren gullen te vangen van dertig pond1!

Heb je even wat vergeten of wil je toch nog een kijkje nemen in de plaatselijke Noorse hengelsportzaak dan kun je op 8 minuten rijden van het kamp naar een soort supermarkt die echt alles heeft voor de sportvisser. Zouden ze in Nederland ook eens moeten doen.

aaaruth12
Ruth, zei het heel treffend, "Dit is een klein paradijsje"

Als je op heel grote diepten wilt vissen moet je met een beetje wind en drift al gauw richting de 700 tot 1000 gram gebruiken. Gelukkig dat we bij de plaatselijke supermarkt gewichten konden kopen van dat gewicht. Ik viste namelijk met twee makrelen als aas voor de lengen en die geven veel weerstand in het water. Eén aasvis werd 1,5 meter en de andere 3 meter boven de bodem aangeboden. De totale onderlijn was 1.2 mm dik. Aan een zijlijn met wat fluo slang en een grote meervalhaak en een dreg net achter de rugvin ging het prima en had je weinig last van lommen.

aaaDSC200
Naar de bodem en dan langzaam opvissen tot dertig meter boven de bodem en dan maar hopen op die "dreun"

Op aanraden van Machiel zijn we met een grotere boot mee geweest om op de leng te gaan vissen die hier in dit gebied veelvuldig voorkomt. Vissen die zonder probleem meer dan twee meter lang kunnen worden met een gewicht van meer dan 40 kilo.

aaaDSC220
Met lichte regen en een harde drift toch vis vangen, dat konden de Hollanders beter dan de Duitsers.

Helaas was het weer niet top en konden we niet al te ver weg, maar ondanks de wind hebben we een onwijs gave dag meegemaakt met 9 lengen tot 14 kilo en rond de 1,5 meter. Diezelfde dag vingen we ons ook helemaal klem aan de mooie koolvis waaronder een echte “buffel” van 16,5 kilo. Ook het spelletje met rubber kunsrtaas vissen deden we veel beter dan de Duitse vrienden.

aaaIMG250
Voor mij persoonlijk één van de mooiste vissen om te vangen, ze zijn zo sterk......

Ik haakte de vis op 114 meter water maar door de snelle drift door de wind en de golven stond er ruim 170 meter lijn uit. Ik kan u verzekeren dat een dergelijke vis op die afstand van deze diepte omhoog halen gewoon topsport is. Wat een enorme takel was dit.

aaaDSC240

Holm onze schipper keek tevreden en zei dat dit helaas niet het gebied was van de reuzenlengen omdat we daar eenvoudigweg niets te zoeken hadden in verband met de wind. Toen de vis bovenkwam twijfelde ik heel even of ik mijn huidige Nederlandse record zou gaan verbeteren.

aaaDSC230
Ondanks de vreselijk harde drift toch een aantal schitterende lengen tot 14 kilo

Wat een kolossale koolvis. Mijn broer Ruth kon vanwege een blessure aan zijn pols niet op grote diepte vissen en ging met een sandeel van Savage Gear aan de gang en die ving zich klem aan de koolvis op half water tussen de 4 en de 10 kilo. Hij vond het helemaal geweldig.

aaaIMG5
Met deze superboot met twee keer 375 pk was het een genot om te gaan vissen en je was binnen een half uur op de lengenstek.

De andere gasten aan boord van Duitse afkomst wilden vooraf een onvervalste wedstrijd aangaan. Aan het einde van de dag werden ze heel stil en was de eindstand heel erg duidelijk. Zij hadden slechts één lommetje en twee koolvissen en wij hadden het hele achterdek vol met 9 lengen en ik heb ze niet meer geteld zoveel koolvis.

aaaIMG4
Echt waar een mega super boten-park ligt er op u te wachten

Ik hoop echt dat u een keertje contact opneemt met Raffie en Linda van Cordes Travel en informeert naar deze plek. Superieure huisjes en dito boten. Dit in combinatie met een super service van dit bekende reisbureau en het staat garant voor een topweek in Noorwegen op het eiland Hitra.

ANGEL AMFI GREFNESVAGEN.....Een aanrader van jewelste.

CORDES TRAVEL....Bedankt voor jullie advies, hulp en service.