aaafrosta17

Vrijdag 4 mei:Als tweede bestemming zijn we naar Frosta gegaan. Een schiereiland  180 kilometer zuidelijk van Bessaker. ( Nord - trondelag) Een mooie reis via de E6 die ongeveer een kleine drie uur in beslag zal nemen. Onderweg doen we nog wat boodschappen bij een grote REMA 1000 en kopen hier weer een grote zak met garnalen. Bijna iedere avond nemen Geert en ik een bak met lekkere “reker” als toetje. Met een beetje mayonaise is het een delicatesse. We komen erachter dat Frosta het totale schiereiland is en je dus naar Hellberg moet vragen anders moet je het hele eiland over rijden. Na een aantal keren vragen  komen we snel aan op de plaats van bestemming.

aaaIMG_9585

Als we het terrein oprijden is de eigenaar Per Arne onze boot aan het klaarmaken. Ook hier ligt een mooie ruime aluminium boot met 40 pk Yamaha voor ons klaar. Wat een mooie huisjes staan er hier vlak aan de fjord. We kijken vanuit ons huisje zo op onze boot. Alles heeft deze vakman zelf gemaakt. Hij is timmerman en maakt de huisjes allemaal zelf met een beetje hulp van zijn vader. We zetten onze spullen in het huisje en maken ons klaar om te gaan vissen. We zijn expres vroeg weggegaan uit Bessaker om nog wat aan onze dag in Frosta ( Hellberg) te hebben. Per Arne laat ons op de zeekaart een paar stekken zien en Geert kijkt op de computer in een digitaal programma ook naar wat mogelijkheden om uit te proberen. Na een plan de campagne stappen we rond 1300 uur in de boot.

aaafrosta2

De stekken liggen op vaarafstand. Helaas zit er geen kaartplotter op de boot dus we doen alles zelf met een kaart en een Geonav Gypsy. Een verrekt handig apparaat dat je kunt gebruiken om je positie te bepalen. Met een digitaal programma zoek je de coördinaten op en met de Geonav Gypsy handhold GPS vaar je er naar toe. De batterij gaat 6 uur mee en je laadt hem ín de avond weer op. Na een piepklein poontje en wat kleine gul besluiten om naar de overkant te varen van het fjord. Het is 8 kilometer breed dus met een 20 minuten zijn we er.

aaafrosta4

Enorm steile wanden waar het van 10 meter vrij snel naar 400 meter gaat. Dat is  volgens ons veel interessanter om deze tijd. We zitten recht tegen over ons huisje op 8 kilometer varen. Al bij de eerste drift op 45 meter met een zwart met gouden Dieter Eisele pilkertje krijg ik een enorme dreun om mijn hengel. Aan de enorme dril waarbij ik eindelijk muziek uit mijn molentje hoor komen weet ik dat het niet om een gul gaat. Die zijn niet zo snel en het zal wel en koolvis of een pollak zijn. Na een minuten lange schitterende dril komt er inderdaad een bak van een pollak boven. Gelijk gaan we over op rubber kunstaas en do ik de sandeels van Savage Gear erop. Met een lichte hengel is pollak namelijk een toppertje om te vangen.

aaafrosta5

Geert maakt er een mooie plaat van en we gaan snel door, want er was de hele tijd schrijverij op de dieptemeter en ook herhaaldelijk piepjes die duiden op vis. Normaliter doe ik dit uit omdat je anders gek wordt van de geluidjes maar nu was ik er blij mee. Het vissen met rubber kunstaas vind ik veel leuker dan pilkeren. De Sula kunstaasjes van Spro, de sandeels van Savage Gear en het Keitech in 4.5 inch zijn top en vangen bij ons allen goed. Wat zijn we beide blij dat we naar de overkant zijn gevaren.

aaaIMG_9438

We vangen gul, koolvis en mooie grote pollakken en ook een pieper de piep kleine leng die bijna net zo klein/groot is als de pilker. Het onfortuinlijke visje wordt teruggegooid. Om 19.15 besluiten we om te stoppen en terug te varen naar het huisje. Als ik de vis sta schoon te maken en fileren is Geert op strooptocht. Er is niets leuker om te eten van wat de omgeving je geeft. Hij komt terug met een grote bak met mosselen en binnen een uur zitten we aan mosselen met knoflooksaus, brood met zure haring en uiteraard lekkere Noorse garnalen. Na een lekker glaasje gaan we rond 2300 uur naar bed. Morgen als het weer het toelaat gaan we uiteraard weer die kant op. Vrijdag 4 mei 2012 horen jullie meer.

aaafrosta12

Klokslag negen uur staat Per Arne ……..in zijn timmermans tenue voor de deur met een reservetank met benzine en een reserve accu. Het is een ongelofelijk aardige behulpzame man. Uiteraard gaan we weer naar de stek aan de overkant van het fjord. De dag ervoor was het zo een spektakel dat willen we wel weer beleven. We gaan nu een stukje meer naar links omdat we natuurlijk een berg vis hebben weggehaald van de stek en een nieuwe stek is ook weer leuk om te verkennen. Al bij de eerste drift knallen er weer pollakken op de kleine kunstaasjes. Met een heel klein bullit nose kopje en bijpassend SULA kunstaasje van SPRO sta ik al gelijk met een kromme hengel. Helaas is de vis wel wat kleiner dan gisteren. Gelijk maar een grote 100 gram kop en bijpassend Savage gear lijfje van 16 cm.

aaafrosta111

Er komen steeds polakken en gullen boven maar het zijn niet de knijters die we gewend zijn. We besluiten maar om weer in de richting te gaan van het kleine mini campingplaatsje onderaan de rotsen. Overal waar we de boot neerleggen komt er vis boven en ook weer de afmetingen die we gewend zijn. Polakken tussen de 80 en de 90 cm zijn mooie vissen om te vangen aan superlicht materiaal. We gaan een stukje verder in de luwte liggen. Het waait stevig en er staat zeker een 5. Het is een soort grintbaai en er staan een paar zomerhuisjes. We liggen er heerlijk maar het water is er niet zo diep. We maken een paar driften en nu ook weer blijkt de driftzak van ongekende waarde. We vangen op een diepte van ongeveer 25 meter schelvis mooie gul en polakken. Boven onze hoofd is er een luchtgevecht tussen een koppel zeearenden en een paar kraaien.

aaaafrosta20

Het blijft ieder jaar een magnifiek gezicht. We gaan vissend terug en we vangen op iedere stek gewoon vis. We hebben beloofd om voor Per Arne de vis mee te nemen want hij heeft 6 kinderen dus er gaat een hoop vis doorheen. Het tijd is op zijn gunstigst dus we besluiten toch weer terug te gaan naar de kleine mini camping onderaan de bergen. Er steekt en grote rots het water in diue gelijk dienst doen als deel van het kleine haventje. Er staat 46 meter water en de dag ervoor hebben we daar op de rotsige bodem erg mooie grote polakken weggehaald. Als we de boot stoppen gaat eerst de driftzak overboord. Ik laat een 40 grams kopje met een kunstvisje zakken  en sta met een ook naar het kleine Eagle Cuda dieptemetertje te kijken. Vergeleken met mijn eigen Humminbird 1100 serie is dit maar speelgoed maar eerlijk is eerlijk wat het moet doen dat doet het goed. Bij het opdraaien van de bodem om pollak te vangen krijg ik weer een heerlijke korte tik op mijn hengeltje en sta ik met een super kromme hengel.

aaaIMG_9488

De dril is anders dan bij een pollak.Het is schokkerig  en erg heftig. De vis duikt maar vliegt ook heel snel van links naar rechts. Na ongeveer 7 minuten zien we een glimp van de vis en het is een bonk zilver. In een opwelling schreeuw ik  ``ZALM``. De vis duikt en neemt weer een enorme run. Mijn ABU Revo Toro maakt overuren. Ik ben als de dood dat ik de vis verspeel. Het is echt een kanjer van een vis en ik heb nog nooit zo een grote zalm of zeeforel aan de lijn gehad. We hebben geen schepnet bij ons alleen maar een gaf die voor het gullen en polakken gebruiken. Geloof me maar een bliksemsnelle zeeforel is een totaal ander verhaal dan een slome gafrijpe gul of koolvis.

aaaIMG_9539

Na twee keer missen is het de derde keer raak en gaf ik de vis in de onderkaak. Een kanjer van een zeeforel blijkt het te zijn. Sinds een lange ijd heb ik weer de adrenaline door mijn lijf voelen gieren. Het is absoluut mijn grootste zeeforel op een vertikaalhengel. We leggen de vis voorzichtig in de boot en de vis wordt opgemeten. Een snelle blik en exact 80 centimeter.

aaafrosta16

In het prachtige zilver met zwarte puntjes zie je flauw de roze- rode vlekjes te zien. Een ander duidelijk verschil is de staart. Bij de zalm is de staart licht gevorkt en bij de zeeforel is deze praktisch recht. Wat een feest. De adrenaline zit tot aan mijn schedeldak. In mijn enthousiasme geef ik Geert een zoen en dat zal ik zeker weten nooit meer doen. Het leven stopt echter niet bij 1 zeeforel en we gaan dan ook gewoon door. Het vangen gaat maar door en prachtige grote pollakken komen er boven. Een groot verschil met de dag ervoor is de diepte.

aaafrosta17

Nu zit de vis echt veel dieper. Nu zien en vangen we de meeste vis tussen de 50 en 60 meter, Gisteren was het tussen 30 en de 45 meter. Ook nu weer is de nieuwe nanofyl lijn 20 / 00 een toppertje. Met de chrystal clear lijn die ik op mijn molen had zitten stond de lijn veel schuiner dan met de Nanofil, Je merkt direct dat de lijn veel minder waterweerstand heeft. We vissen door tot 19.15 en gaan dan naar huis. Moe maar voldaan zoals dat zo mooi heet. Twee uur later als alle vis mooi gefileerd in een kist ligt zie een heel blij gezicht van de vrouw van Per Arne. Ondanks dat dit land zo ongelofelijk visrijk is zijn de prijzen voor verse vis vreselijk hoog. In de supermarkt kostte een klein stukje koolvis rond de 10 euro. De zee borrelt ervan en je snapt niet dat de mensen het niet zelf gaan vangen.

aaaIMG_9458

Zaterdag 5 mei 2012

Geert gaat proberen platvis te vangen en ik wil weer met de boot naar de overkant en later op de plekken voor de huisjes proberen. Er liggen twee goede stekken op nog geen vijf minuten varen en die hebben we nog niet geprobeerd. Ik kan nu met de Geonav Gypsy en de kaart gaan experimenteren. Eerst ga ik naar de overkant en vang binnen een goed uur 16 grote bakken van pollakken. Ik was hier niet eerder geweest met Geert. Het ligt iets links van de huisjes aan de overkant in de buurt van een klein stadje. Alle vis vang ik op de grote kop van savage gear en bijpassend groen met zilver lijfje. Het waaide te hard voor een lichtere kop. De drift was te hard. Ik had zonder driftzak weer helemaal niet kunnen doen. Zo lig je met je hoofd in de zon en zo trekt alles dicht en komt er over de bergen een enorme berg met regen en storm over je heen.

aaafrosta19

In een paar minuten is de bladstille zee veranderd in een vreselijk gevaarlijk iets dat je beter maar uit de weg kan gaan. Ik ga net voor de buien uit naar de overkant richting ons huisje. Er liggen zoals ik al eerder zei een paar goede stekken op een paar minuten varen. Ik pak de eerste de beste stek die ik tegen kom. Het ligt ongeveer 3 kilometer van ons huisje. Het water loopt hier van 70 meter op tot 12 meter. Ik leg de boot met driftanker op 68 meter en de 400 grams pilker gaat naar beneden. Na twee keer op en neer….. BOEM EN VAST….Dit is serious business. Een grote gul van tegen de meter komt boven. Ik schat de vis zeker boven de 10 kilo. Die is voor de meiden die hier in een huisje naast ons zitten. Nog steeds zit ik in de 60 meter en gooi de pilker weer uit. Alsof ze er op liggen te wachten. Weer een dikke beer van boven de tien kilo en boven de meter. Op een gegeven moment komt er een piepklein gulletje boven die weer bijna net zo groot is als de pilker...... Het visje is zo mooi en gaaf dat ik er even met respect naar kijk en het dan weer teruggooi.

aaafrosta13

De vier volgende driften leveren in totaal 11 grote gullen op en ik ben blij dat ik dat plekje heb gekregen van Per Arne. Een paar zijn ver boven de meter. Buiten de gullen komen er ook regelmatig kleine schelvisjes boven. Daarna krijg ik weer een tikje op de hengel en ik voel direct een heftig trillen en ik denk aan een klein vals gehaakt gulletje of iets dergelijks. Als ik de pilker ophaalt hangt er een lel van een makreel aan de pilker. Wat een groot beest. Helaas is hij nog niet dik maar dat kan ook niet vlak na de winter. Het is overdag maar een paar graden boven nul, Daarna vang ik een steenbolkje van minder van 20 centimeter op de dreg….ONGELOFELIJK. Soms vraag je je af hoe zo een klein visje een knoert van een dreg naar binnen krijgt. Ik heb weer twee grote bakken met vis voor Per Arne en zijn gezin. Hij is zo behulpzaam en ik ben blij dat ik op deze manier iets terug kan doen. Deze man is zo druk dat hij zelf niet aan vissen toekomt. Ik ga uiteindelijk naar binnen en breng mijn spullen naar het huisje en maak de vis schoon.

aaafrosta7

Daarna ga ik alles schoonmaken en opruimen, morgen staat er weer een terugreis op het programma. Het Trondheimfjord is zover ik het kan zeggen in de drie dagen dat ik er was super gebleken. Als het weer te slecht is kun je van het piertje ook een hengeltje uitgooien. Er worden grote scharren, schelvis , gul en schollen gevangen en de goede tijd moet nog komen. Een misschien nog onbekende plek, maar u kent het gezegde onbekend maakt onbemind,,,,,,,,Frosta is een heerlijke plek met geweldige huisjes en dito boten. Per Arne….heel hartelijk bedankt voor de fijne dagen.

Voor veel meer spectaculaire visbestemmingen in Noorwegen kijk op