artikelheader

Begin juni was het dan zover. Ik mocht op pilottrip naar het alom betoverende Noorwegen. Om precies te zijn de 69e keer.
artikel14
Om gelijk maar in de oude doos te kruipen…De eerste zin die ik schreef over Noorwegen was naar aanleiding van een bezoek aan een vislocatie in Farsund in het zuiden.
artikel3
Het artikel begon met …Als Adam en Eva hadden geleefd dan was het in Noorwegen geweest.
artikel-15a
Je hoort hier nog de stilte en het leven gaat hier nog normaal zijn gang en er is vrijwel geen stress.
De gastheer van onze paar dagen zou Geir Sivertzen ( bij de intimi beter bekend als dr. Hook) zijn….
artikel9
Bij de wat oudere onder ons….Hij is jaren verbonden geweest aan MUSTAD de giga hakenproducent uit Noorwegen….
artikel14
Helaas het giga is niet meer daar want alles is overgeplaatste naar Azië. Geir ontpopte zich als een onvervalste goede gastheer. We kregen in die paar dagen die we in Noorwegen waren plekjes te zien waar echt waar het kwijl van uit je mond loopt.

artikel28
Lake Mjøsa
Toen ik aankwam in Oslo, nam ik de bus naar Gjøvik….de woonplaats van Geir. Eerst bij hem thuis en bij zijn sympathieke vrouw wat gedronken en toen naar het hotel. Even opfrissen en me verkleden. We zouden direct een bezoek brengen aan de plaatselijke visvereniging.
artikel10
Daar eten en dan direct het water op. Niet zomaar een water( lake Mjøsa) maar een immens water van schrik niet 110 kilometer lang. Meer dan 20 soorten vis en het allermooiste …er zit een prachtige forel op het meer ( ferox-trout) die meer dan 10 kilo kan wegen.
artikel12
We zagen in de visclub een opgezet exemplaar dat en was echt een mega vis. Ook zwemt er enorme grote snoeken. Noorwegen heeft van oudsher een cultuur opgebouwd van vis eten.
artikel11
Om die reden is de oudere generatie heel erg sceptisch op de aanwezigheid van onze geliefde esox lucius.

Tijdens mijn reis door dit gebied was ik in gezelschap van Julian Lewis Jones…..Een onwijs sympathieke kerel met een echt schots accent en werkelijk waar toen hij tegen me sprak in zijn echte taal…kon ik echt niets thuisbrengen.
artikel18
Het had wat weg van het Ierse gaillic. Ook was Dominic Garret uit Engeland van de partij. Super aardige kerel en ik heb met hem de laatste dag in de boot heerlijk gevist. Een van de weinige vissers die ook precies wist hoe hij met rubber moest vissen.
artikel22
De mensen van de visclub hadden hem echt uit hun broek laten hangen….Zo lekker hebben we gegeten…Licht gerookte forel uit het meer en dan verder gegaard in de over.
artikel1
Samen met geposte aardappeltjes en verschillende geroosterde groenten. Samen met lokaal gebrouwen bier…toen kon eigenlijk de avond niet meer stuk
artikel2
Na een heerlijke discussie met een aantal leden van de visclub over het belang van een goede visstand en daarin de rol van de snoek….vertrokken we naar de trollingboten.
artikel4
Omdat daar in het meer ongelofelijk veel spiering zit kunt u zich wel voorstellen dat je met grote pluggen niets te zoeken hebt of je moet een snoek willen vangen. Kisten vol hadden de twee gastheren van de boten bij zich. Kleine slanke plugjes in talloze kleine kleurveranderingen.
artikel7
Ook een vernuftig systeem waarbij een echte spiering in een soort hoesje werd gestopt en er zo getrold kon worden. We hebben gevist van 22.00 tot 05.00 in de morgen.

artikel13 Absoluut een ervaring om de dag te zien gaan en komen. Prachtige vissen vingen we. Heel veel leken ze op zalm…..oersterk.
artikel6
We hadden nummertjes getrokken wie de eerste zou zijn om een gehaakte vis te landen. Om mee te mogen nemen moesten de forellen 52 cm zijn!!!!!! Een heel gezellige avond en perfecte ervaring.
De volgende dag gingen we met vier man zwaar bewapend richting het machtige Tyrifjorden en Steinsfjorden….
artikel16
Onze uitvalbasis was Utvika Camping en huisjes. Deze vreselijk lieve mensen hebben erg te lijden gehad van die gek die hier op een eiland in de buurt heeft huisgehouden. Zo goed verzorgd allemaal en de camping is voor vissers en toeristen een verademing. Je kunt hier bootjes huren en binnen een minuut zit je al op een hotspot… Je kunt er heen met je caravan of je kunt een huisje huren.
artikel15
Daar hebben we twee keer gevist. Beide keren ruik je gewoon de vis hier. Zoveel schitterende plekken kom je tegen. Vooral op het Steinfjorden is het water wat minder diep en zit er heel veel vis op de ondiepten.
artikel17
Ik was in de boot met Julian Lewis Jones en al gauw gingen we naar een plek die ik al eerder gevist had en die niet voor niets de naam “pike alley oftewel snoekstraat “wordt genoemd. Je kunt hier perfect trollen en ook gooien met rubber. Helaas was het de dagen ervoor echt hondenweer geweest en heel erg koud dus de vis was wat dieper gegaan en beet niet echt happig…..Gelukkig vingen we vis…..mooi getekende vis die door het heldere water net op luipaarden leken.
artikel19
In de middag kwam de Noorse Televisie ook op visite in de vorm van ………………en die heeft een interview met Julian en ikzelf gedaan over het snoekvissen in Noorwegen gezien door de ogen van twee buitenlanders. Een heel slimme leuke en vooral super aardige verschijning.
artikel35
Tijdens het interview met Julian kreeg ik een aanbeet en ving waarschijnlijk de kleinste snoek die ik ooit in Noorwegen gevangen heb……..Daarna terug naar de cabines en de volgende dag naar Kroderen…een immens water waar het totaal anders was dan in Tyrifjorden en Steinfjorden. Hier was erg veel mooi diep water en vissen van meer dan 40 pond waren hier meerdere keren ook daadwerkelijk gevangen.
artikel24
Hier waren in de zij armen waar wij gevist hebben ( Dominic en ikzelf) veel diepe putten en daar lag ook de vis. Gelukkig hadden we in de boot de beschikking over een diepte meter anders was het moeilijk geweest om de vis te vinden. We verbleven in Bjertnes Lodges (bjertnes.com)
artikel30
Prachtige houten bungalows met alles erop en eraan. Je keek zo over het water. In de avonduren ben ik nog met Dominic op pad geweest in een piepklein bootje, helaas zonder dieptemeter, maar toen bleek wel dat de vis door de kou hier ook niet opgestapeld lag.
artikel23
De volgende morgen kregen we een veel betere boot en een veel snellere motor. Nu konden we in een dag veel water afvissen en ook experimenteren. Uiteindelijk vonden we ook hier de vis. Prachtige grote snoek die echt blaakte van gezondheid. Enorm grote koppen en een oersterk lijf.
artikel15
We zagen maar 2 visbootjes de hele dag en allebei de boten waren aan het trollen. Wij gooiden met rubber in de diepe gaten en de taluds en dat leverde veel meer vis op en ook grote vis.
artikel33
Helaas komt er aan deze snoekpilottrip weer een eind en ik kan me alleen zeggen….Wat heb ik me weer in het paradijs gewaand. Zo mooi en zoveel mooie stekken gezien en bevist. Niet alleen de snoek maakt Noorwegen het paradijs voor sportvissers, het is het totaalplaatje. Het water, het eten, de mensen, de natuur, de schitterend getekende snoek…….

Oh…waarom heeft mijn wieg nu niet in Noorwegen gestaan…….Geir heeel heel hartelijk bedankt voor de geweldige paar dagen.
artikel27
Je gastvrijheid…. Is net als je lach……….

Handige adressenlijst.....

Bjertnes Huisjes gelegen aan het Krøderen meer
www.bjertnes.com

Utvika Camping en huisjes: gelegen aan het Tyrifjorden en Steinfjorden met de bus bereikbaar van het vliegveld op iets meer dan een half uur rijden, bootjes te huur. www.utvika.no

U kunt ook eens kijken op www.visitnorway.com en gjovik.com

Rest mij Innovation Norway te bedanken voor de geweldige hulp.....