amalangen-brygger
Vrijdag 30 april 2010 was het dan zover, we zouden een bezoek gaan brengen naar Malangen Brygger. Een liefelijk "vakantie/vispark" aan een prachtig fjord net een goed  uurtje rijden van Tromsø. Vanaf het vliegveld ga je direct een mega hoge brug over en maak je vervolgens na een uurtje rijden een overvaart met een pontje naar Kvaløya. Direct eraf zien we een bord met een heel uitnodigende tekst..."Ferske Reker" amalgrygsuperDeze tekst is voor veel vakantiegangers en sportvissers een plezier om te lezen wat als u eenmaal de net gevangen grote roze garnalen hebt gegeten dan ben je verkocht. Ze zijn onwijs lekker en zijn ook nog eens een geweldig aas voor schelvis en mega grote wijting.
Meestal krijgt de schelvis de kans gewoon niet omdat wij ze dan al op hebben gegeten. Met een klein beetje Zaanse mayonaise ( de echte) en een goed stukje brood begint je visvakantie net even anders. We gaan de supermarkt binnen en een lieve dame verwelkomt ons en weet te melden dat de garnalen de dag ervoor nog in zee zwommen. Als we willen afrekenen vraagt ze nog snel even of we geen interesse hebben om de zaak over te nemen. Ze wil er namelijk mee stoppen en zoekt een koper. We beloven in Nederland ook nog even reclame voor haar te maken....dus als u in Noorwegen uw geluk wilt proberen dan weet u deze dame te vinden vlak over de pont van Kvaløya.
Wanneer je de deur van het appartement opendoet dan vergeet je werkelijk alles. Je zit zo dicht op het water dat je de zee-egels kan zien zitten. Veel appartementen zijn privaat eigendom omdat je de huisjes ook kan kopen. Verder liggen er tientallen huisjes en appartementen voor de verhuur, alles is brandnieuw. We gaan als eerst even onszelf oriënteren want dan hoef je de volgende dag niet zoveel te zoeken. Vlak bij de huisjes liggen ruime praktisch ingerichte aluminium boten met gloednieuwe 60 pk 4-takt buitenboordmotoren. Er is een aparte vriesgelegenheid en een hok waar de drijfpakken hangen. Het liefst heeft men dat je voor vertrek een pak aantrekt omdat de kans op overleven in dit steenkoude water er aanzienlijk door verhoogd wordt. amalangenbryggerboot1Als wij er zijn ligt er nog een enorme berg sneeuw en we horen van Wencke ( de alleraardigste dame die ons ontvangt ) dat het er twee dagen geleden nog heel erg heeft gesneeuwd. Het is hier geen Nederland waar de appel en perenbomen al volledig in bloei staan.
 We besluiten eerst even boodschappen te doen bij een piepklein supermarktje 8 minuten verderop. We zien dat in de supermarkten de prijzen steeds meer richting onze eigen prijzen komen. Het is niet meer zo als tien jaar terug toen de appels per stuk gingen en een stukje komkommer meer koste dan 8 hele komkommers in Nederland. Alleen bier en rookwaren zijn nog steeds prijzig. Voor 6 halve liters bier moesten we omgerekend ongeveer 22 euro betalen. We roken beide niet ( behalve makreel en paling ) dus dat scheelde weer. Al snel merken we dat het hier niet donker wordt, het licht wordt alleen een beetje fletser, het is net als bij ons in de zomer om 5 uur in de morgen. We gaan na wat napraten over de heenreis naar bed want we wilen zoveel mogelijk vissen de volgende dag. We willen gericht op heilbot gaan proberen. De vis heeft bij ons beide een magische naam en ze moeten in dit gebied veelvuldig voorkomen. Een "visgids" zal ons morgen vertellen waar de vis zit. amalbryggulshad

We zijn benieuwd. Als mannen van de tijd staan we dan ook gepikt en gedreven om exact tien voor negen bij de botensteiger op 50 meter lopen van het apartement. We krijgen van hem een rondvaart in de fjord en hij vertelt waar alle vis te vangen is. Uiteraard ligt devis nog niet bij ons in de kuip dus we moeten het allemaal nog zelf ondervinden. We komen al meer dan 20 jaar in Noorwegen en zijn wel wat gewend.
Als ik op de dieptemeter kijk zie ik dat het water net boven de twee graden is en dan is het gewoon te koud voor veel vis. Die willen in de diepere warmere waterlagen blijven dus we besluiten meer uit de fjord te varen op zoek naar zouter warmer water. Door het vele gletsjerwater is het in de fjord naar ons inzien ook veel te zoet. Na ongeveer tien keer geprobeerd te hebben en geen enkele keer beet te hebben gevoeld krijgen we gelijk. We varen 30 minuten van het appartement meer richting zee en we zien de temperatuur steeds meer oplopen tot tegen de 5 graden. Direct als we de vijf graden zijn gepasseerd zien we ook kleine banaantjes in het visvindersscherm. Even proberen. Nog geen seconde op de bodem is het al raak. Kleine gulletjes van rond de veertig centimeter die met leeuwenmoed de pilkers bestemd voor veel grotere vissen met aggressie pakken. Na zeker 50 van die "smurfen"te hebben gevangen gaan we wat verderop in de diepte vissen. Direct worden de vissen groter en ook hier kunnen we er net zoveel vangen als we willen. Nog weer even verder en de vissen blijven maar groeien. Nog steeds geen buffels maar toch prachtige vis tot 6 kilo zwaar. Op een licht hengeltje en een shadje hebben we supersport.amalangenpimgul

Ik kan gelijk de nieuwe zwarte Dieter Eisele Pilkertjes uitproberen. Vooral de zwarte met goud is veruit favoriet bij de vissen. Waarschijnlijk heeft toch de kleur zwart het meeste contrast in het water en valt dus ook het meeste op. Als we beide verzadigd zijn van het vangen van gul en we genoeg hebben voor het avondeten stelt mijn broer Ruth voor om het serieus te gaan proberen op heilbot. Hij lacht en zegt "Wedden dat ik er eentje ga vangen" Weer de kaart erbij gepakt en we besluiten om in de buurt van een eiland te gaan vissen waar mooie zand en grindplaten worden afgewisseld door diepe gaten. De diepte ligt tussen de 30 en de 70 meter. We hebben helaas geen haring of kleine koolvis dus we besluiten om terug te gaan naar de eerste stek waar we al die kleine gulletjes vingen. Binnen vijf minuten hebben we vijf aasvissen die we ook daadwerkelijk gaan inzetten. De redenatie is heel simpel...Als een heilbot honger heeft en er zijn geen koolvisjes of haringen dan zullen ze ook wel gulletjes op het menu hebben staan.
Met een perfecte doodaas montage van SPRO maken we allebei een hengel klaar en gaan we beginnen. Binnen minder dan een half uur wil Ruth wat hoger in de waterlaag vissen en draait de aasvis langzaam op. De diepte is 57 meter en op 40 meter krijgt hij een voorzichtige aanbeet. Hij wacht en de aanbeet zet gelukkig door. amalangenruthdrillheilbotAls hij aanslaat zien we direct dat het om een heilbot gaat. Eerst schokt de hengeltop en dan schiet de vis ineens naar beneden. Dan staat de vis weer stil, geeft weer de bekende schokkende beweging op de top en weer duikt de vis naar beneden. Volgens zijn eigen beoordeling is het een mooie vis. Ruth zijn adrenaline spiegel zit tot tegen zijn schedeldak en ik zie zijn gespannen gezicht.
Hij mocht vanochtend een hengel uitkiezen die in de boot lag en hij zei dat de zwart met rode hem geluk ging brengen.
De Spro Jig one hengel 150 - 300 gram buigt geweldig en we genieten van ieder moment. Ik pak direct de rode stalen gaff om als de vis eenmaal boven is direct te kunnen helpen met het landen van de vis. aruthheilbot1kopieIk ben blij voor hem dat hij de vis gehaakt heeft. Ruth vindt vissen geweldig maar hij moet wel snel resultaat zien. Hij is meer fotograaf dan visser, maar als hij ergens voor gaat dan doet hij het met overgave. Ook met het drillen van de vis kijk ik met bewondering. Hij doet het gelukkig met beleid omdat hij weet dat heilbot niet een vis is waar je mee moet spotten. Zij kunnen meters meekomen waardoor je het gevoel krijgt dat er niets aanzit en in een flits gillen ze naar beneden waardoor veel lijnen worden afgebroken.
De slip van de SPRO SKIPPER reel hadden we goed afgesteld. Dit reeltje is net nieuw, is van kunststof, superlicht, ijzersterk en loopt als een zonnetje. Ook de slip van deze "leverdrag" reel is ongelofelijk goed af te stellen. Absoluut waar voor je geld. Na een goed kwartiertje zien we de vis in het kristalheldere water langzaam omhoogkomen, absoluut een heel mooie vis. De bruin gevlekte rug is schitterend getekend. Nog een poging doet de heilbot om weg te komen maar dan komt hij toch echt aan het oppervlak. Ik gaf de vis in de bek...Ruth zijn dag kan niet meer stuk. We maken een aantal foto's nu de vis op zijn mooist is. Ik vind het vreselijk om een dode gesneden vis op een foto te zien. Ik had op de website al een artikel van Engelse journalisten gelezen en die vonden dit ook een geweldige heilbot plek en vingen er dan ook in een paar dagen 7. Het was toen welliswaar eind zomer, maar er zitten hier veel heilbotten. We leggen de vis zo goed en kwaad als het kan in een grote speciebak. Ruth wordt zowaar fanatiek en wil direct het zelfde driftje nog een keer doen. aaapimheilbotNa ongeveer een uurtje krijg ik dan ook eindelijk beet en weer voelen we het Speciale schudden aan de hengel. het zal toch niet waar zijn......Ik viste met een Penn Waveblaster EVO boothengel met een Torque reeltje erop. Als lijn hadden we beide Fireline chrystal clear 20/00 Ook nu weer had de vis een klein gulletje van ruim dertig centimeter als zijn menu uitgekozen, Wie had dat kunnen dromen, de eerste plek in Noorwegen waar we zouden beginnen in de week en direct twee heilbotten. Vergeet niet dat er heel veel mensen in Noorwegen komen die nog nooit een heilbot hebben gevangen. Het is absoluut geen zekerheid die je hebt. Je moet er echt speciaal op gaan vissen dan heb je de meeste kans. Zoals op de foto is te zien heb ik mazzel dat ik een staartdreg had gemonteerd ( stingertje) Hij had de aasvis van achter te pakker genomen.
Heel veel mensen haken toevallig een heilbot. Heel vaak gebeurt het dat er bij het opdraaien van de pilker of shad er een heilbot opvliegt. Het is absoluut een misvatting dat de heilbot alleen maar op de grond aast. Net zoals onze kleine neef in Nederland "de bot" jaagt ook zijn grote Noorse broer in de waterlagen op zoek naar een niet oplettende prooi. Met een brede lach op ons gezicht feliciteren we elkaar en doen het driftje nog een paar keer over. Helaas worden er nu een aantal lommen gevangen en is het heilbottenfeestje over. We varen rond 19.00 uur richting Malangen Brygger met weer prachtige plaatjes en dito verhalen rijker.amalangenbruinvis

Overal om ons heen zien we plotseling de schattige ronde koppen van bruinvissen opduiken. Net als de gullen vanochtend jagen ze op de miljarden blieken die in het water zwemmen. Hele kwakken met jonge haringen hadden de gullen vanochtend uitgespuugd.
We doen de motor uit en proberen de dieren bij het ademhalen te fotograferen. In het Noors worden ze Nyse genoemd. Er zwemmen er tientallen en je hoort ze duidelijk blazen als ze bovenkomen. Ook zien we meerdere malen in de lucht de enorme zee-arenden vliegen maar helaas, ze willen de vissen die we aanbieden niet hebben 1arend

Malangen Brygger is absoluut een plek om vaker te bezoeken. Ik denk dat wanneer de watertemperartuur hoger ligt dat de heilbotten nog verder de fjord in zullen trekken getuige ook de verhalen van de Engelsen en is er dus nog veel meer heilbot te vangen. Dan zitten er ook tientallen andere soorten die echt op vijf minuten volop te vangen zijn.

Wilt u hier ook een keertje vissen en genieten,  dan raad ik u aan om uw boeking via het 100% betrouwbare reisbureau Vakantie Noorwegen te doen. Ze hebben uiteraard ook een eigen website www.vakantie-noorwegen.nl

Ik heb nog nooit een negatief bericht van dit bureau gehad of gehoord en de service is uitmuntend. Alle mensen die ons reisverslagen sturen kunnen dit bevestigen. Ze weten waarover ze spreken, spreken Noors , Nederlands en regelen alles voor u tot in de puntjes.

Kijk ook voor een beschrijving en meerdere foto's voor een goede indruk even naar deze link....

Helaas het weer veranderde erg snel en de volgende dag start met de schuimkoppen op het water en kon er helaas niet gevist worden. Ik baalde enorm dat we niet langer konden blijven, een trip met heilbotten smaakt namelijk naar heel veel meer.. We komen hier zeker weten terug.

We gingen maandag naar een andere bestemming  ( Sommaroy) maar daarover volgende week meer.  Speciale dank gaat uit naar Tessa aan de Stegge voor de organisatie