De eerste week van de zomervakantie zit erop en we zitten al weer aan het einde van de tweede week. Wat niet ontbreekt aan mijn vakantie is vanzelfsprekend vissen! Dit keer kwam Toer een vriend uit Amsterdam die ik op de basisschool heb leren kennen, op bezoek om de wateren bij mij in de buurt onveilig te maken.
aaaIMG 1784
Na een bezoek aan de lokale hengelsportwinkelier merkten we iets op wat ons wel interessant leek voor de komende dag . Namelijk een dagje snoekbaars vissen vanuit de boot met visgids Pim Pos voor een zacht zomerprijsje!

aaaIMG 9211

Voorbereiding.

Na wat heen-en-weer ge’mail en een paar telefoontjes verder was de afspraak rond. We zouden woensdag een dagje gaan verticalen op Snoekbaars met de gepassioneerde snoekbaarsgids Pim Pos.
aaaIMG 1787
De wekker ging om 6:00 uur we waren gelijk klaar wakker, want vandaag stond de dag in het teken van vissen; Ons element. Na een goed ontbijt pakten we de bus naar Pim zijn huis. Waar we ruim op tijd aankwamen. Naarmate de tijd voorbij streek kregen we steeds meer vangdrang, we zagen immers de prachtige boot van Pim met alles d’r op en d’r aan! Daar kon het toch niet mee fout gaan? Pim vertelde mij al eerder aan de telefoon ‘’Ik moet heel eerlijk zijn
jongens, met dit warme weer en de tijd van het jaar is het gewoon minder...’’
aaaIMG 9410
Toch waren we van plan om er een leuke en leerzame dag van te maken. Nadat al het materiaal en hengels waren ingeladen en Pim de fishfinder wilde demonstreren ging deze niet aan…. Na verwoede pogingen kwam er echt geen leven in, Maar ach, wie heeft er een dieptemeter nodig als je een visgids hebt zoals Pim? Pim heeft veertig jaar ervaring met het vissen op het Noordzeekanaal, dus weet waar elk kuiltje, bultje, taludje en hoekje ligt! Dat gaf nog meer vertrouwen!
aaaIMG 1789

Trossen los

Nadat we de gesluisd hadden en en op het kanaal aankwamen, merkte we alle drie al heel snel op dat het een warme dag werd. Toch werd snel de elektromotor te water gelaten en begonnen we geconcentreerd het eerste talud uit te vissen. Mijn aaskeuze was snel gemaakt ik begon met de vertrouwde LunkerCity gifgroene v-tail gevist op de dropshot-montage, wat een goede keus leek te zijn want al binnen een paar minuten kreeg ik de klassieke felle tik op mijn hengel en stond ik even later met de eerste vis van de dag te stralen! Ook Toer staat binnen enkele tellen daarna keihard te drillen met zijn eerste snoekbaars. Weliswaar zijn het geen kapitale vissen, maar dat wil de pret absoluut niet drukken.
aaaIMG 9411
Ook Pim weet zoals altijd zijn visje te vangen en Toer en ik pakken er nog een paar , maar ook lossen en missen we veel . Veel mensen vinden het vroeg vangen van vis altijd vertrouwen hebben voor de verdere vangsten op de dag. Maar met het snoekbaarzen is dat totaal verschillend. De ene keer vang je ze op acht meter en de andere keer op vijf meter. Of de stek waar je eerder veel ving is over een paar uur totaal veranderd. Daarom is het Snoekbaarzen zoeken en nog eens zoeken voor je vis!
Maar langzamerhand komen we te weten dat het met Pim een goede zaak is!
aaaIMG 9413

Fonkelende Zon

Na het middaguur kwam de echte hitte op gang .We voeren richting het IJ in Amsterdam waar we nog andere vissers tegen kwamen, inmiddels stonden wij al op 21 stuks en zij op 10 . Best aardig gevist dus, met de steeds hoger oplopende temperatuur. Daarom werden de aanbeten minder en de vis werd passief. Hier en daar vingen we nog baars en een enkele snoekbaars, maar de aantallen bleven uit. Nadat het warmste gedeelte van de dag voorbij was besloten we terug te gaan naar de stek waar we begonnen. Al binnen een paar minuten begonnen de aanbeten weer en ook de vissen. Weer had ik ze op het groene v-staartje!
aaaIMG 9414
Na het uitvissen van de stek waar we begonnen waren was het tijd geworden om te verkassen. Dit keer naar de overkant waarvan Pim ons vertelde dat hier grovere vissen te vangen waren. Wederom ging de elektromotor te water en begonnen we nog steeds geconcentreerd te vissen wat trouwens steeds ongemakkelijker werd door de warme temperatuur. Na verloop van tijd hoor ik Toer roepen ‘’Ja.. vis ! oh nee toch niet.. oh ja toch wel!’’ en toch stond hij met hoepeltje kromme hengel! We realiseerden ons gelijk dat het dit keer niet om een ondermaatse vis ging, maar toch zeker een grovere zoals Pim van tevoren al zei. Toen de snoekbaars was uitgedrild, en geland waren we er vrijwel zeker van dat het de grootste van de dag zou zijn met een mooie 58 centimeter een leuk hoogtepuntje.

aaaIMG 1790
Ondertussen is het einde van de dag al een beetje in zicht, toch besluiten we nog snel een paar stekjes verderop mee te pikken. Leuk! en al helemaal als ik van Pim nog even stuurman mag zijn , Toch wel gaaf die super high Tech speeltjes aan boord zoals de IPilot elektromotor! Na een goede uitleg en wat tijd krijg ik het al een beetje onder de knie dat op afstand sturen. Ik ben er zo mee bezig dat ik tegelijkertijd vergeet te vissen, en zo toch wel wat aanbeten mis. Hier en daar weten we na mijn vaarkunsten nog een visje te vangen. Waar we uiteindelijk geëindigd zijn op 36 stuks wat wij ronduit niet slecht vonden voor deze temperaturen. Rond half vijf varen we op ons gemakje terug naar de sluis en praten we na over een leerzame en gezellige dag. Die we zeker nog een keer over gaan doen. Pim bedankt voor de gastvrijheid en de leuke dag!